Tamer
    Hej
    Jag undrar om det finns möjlighet att skiva prövningar i moderna språk arabiska steg 2,3,4 i västrtås eller stockholm, helst i Västerås

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tamer,

    jag ser att det finns info om Prövningar i Västerås på www.vasteras.se/barn-och-utbildning/vuxenutbildning/nivatest-och-provning - och om prövningar i Stockholm - på www.stockholm.se/ForskolaSkola/Vuxenutbildning/Komvux/Betygsprovningar

    ... jag ser att du är 19 år. Är du klar med gymnasiet? Om inte, om du nu läser på gymnasiet, kan du endast göra prövning på din egna gymnasieskola eller på ett ställe dit din gymnasieskola hänvisar dig.

    Det är svårt att hitta var man kan göra prövning i arabiska. Många vill göra prövningar i arabiska men det är ont om lärare som har behörighet att sätta betyg i arabiska som moderna språk.

    Det finns tyvärr inte någon sammanställd information om datum och vilka kurser som erbjuds - om prövningar i olika städer. Man får helt enkelt "googla" och så kan man ringa/maila till komvux och till gymnasieskolorna och fråga. På de ställen där prövning i arabiska erbjuds, blir "tiderna för prövning" fulltecknade väldigt fort, är vår erfarenhet.

    Vi beklagar att det är så svårt att hitta var man kan genomföra prövningar, men vi på Fråga SYV har inte möjlighet att göra så mycket åt det. Vi har påpekat detta i olika sammanhang - bland annat till Skolverket och till stadsjurister i flera städer. Alla beklagar... men det verkar inte som att någon kan göra så mycket åt situationen. Det är lärarbrist och obehöriga lärare får inte sedan 1 juli 2015 sätta betyg. En lärare behörig i modersmål kanske inte är behörig i samma språk som "moderna språk" - det är två olika lärarbehörigheter.

     Jag förstår att du förväntar dig och önskar få ett annat svar, men Tyvärr!!! har vi ingen möjlighet att hitta var du kan göra prövning.

    Vi önskar dig LYCKA TILL!

    Du får gärna höra av dig längre fram och berätta hur det går. Vi håller tummarna för dig!

    ANNA

    • : Hej
    • : He, jag är inte klar med gymansirt än, om du vet nån skola som erbjuder pröviningar i arabiska i stockholm så är jag jättetacksam
    • Anna : Om du ännu inte är klar med gymnasiet ännu, då får du inte på egen hand göra prövningar någonstans. SOM ELEV PÅ GYMNASIET får man ENDAST göra prövningar på sin egna gymnasieskola eller om din skola "skickar dig" någonstans speciellt för att göra prövning. Eftersom det är dyrt och besvärligt för din skola, och din skola har ingen skyldighet att hjälpa dig med prövning i kurser som inte ingår i din Individuella studieplan, då tror inte jag din skola kommer vilja "skicka dig" för att göra prövning någonstans. Har du pratat med SYV eller mer rektor på din skola? Även om du eller vi hittar någon skola i Stockholm som erbjuder prövning i arabiska så FÅR DU INTE så länge du är elev på gymnasiet på egen hand anmäla dig till prövningar.
    • Anna : Du måste först bli klar med gymnasiet; få examensbevis eller studiebevis. Sedan kan du på egen hand söka var du kan göra prövningar. Så ser reglerna ut. :(
    Läs alla kommentarer