Jonathan
    Hej, jag går mitt sista år i gymnasium, ekonomiprogrammet. Nu inför hösten-19 vill jag studera vidare på Ekonomi på Handelshögskolan i Göteborg. Jag har uppfyllt behörighetskraven, men mitt snittbetyg ligger på 15.75 och de senaste antagningspoängen där för betyg utan komplettering var 17,76 – 20,10. Eftersom jag gjort klart kurserna och inte hinner höja mina betyg, blir det omöjligt för mig att studera där inför hösten eller blir min enda chans högskoleprovet?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Jonathan,
    gör högskoleprovet - är mitt råd.

    Sedan, om du inte kommer in, försök höja ditt meritvärde och gör högskoleprovet ännu en eller flera ggr.

    För övrigt, gäller:
    ingen vet vart antagningsgräns hamnar nästa gång. Om "de" utökar antal utbildningsplatser och sökande (dina konkurrenter) får lägre betyg, än som man brukar ha... så är det ju inte uteslutet att komma in med den nivån på betygen (Meritvärde) som du kommer att ha men vi vet ju inte ens vad du kommer att ha för meritvärde (du har ju inte fått dina betyg för åk3 än).

    Hälsningar
    Peter syv