Max

    Jag undrar om det är möjligt att ta ett sabbatår från en yrkeshögskola. Jag studerar på yrgo automation o mekatronik programmet för att vara exakt. Jag gick el och energi programmet i gymnasiet men gick aldrig klart mina lärlings timmar som elektriker. Jag undrar då alltså om det finns möjlighet till detta?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Har du frågat de utbildningsansvariga på din utb.?

    Vi rekommenderar att man i allra månligaste mån fullföljer en påbörjad utbildning. Även om din yh har ännu en annan start beviljad av Myndigheten för yrkeshögskola, så är det inte 100% att den starten blir "av". Och blir den inte av, då kommer inte ha möjlighet att avsluta din utbildning.
    Yrkeshögskoleutbildningar flyttar från en stad till en annan; antal yh-poäng ändras; innehål ändras också /eller i alla fall Kan ändras/.
    Ingen kan garantera att du ska kunna fullfölja din utbildning om du hoppar av och vill komma in i mitten på utb. närsta gång den går.
    Om anordnare ska "hålla plats till dig" och du väljer att inte återkomma - förlorar de pengar; Lika lite som du kan till 100% garantera att du återkommer till utbildningen om ett år, så kan din yh lova att de tar emot dig.

    Ibland finns det dock omständigheter som tvingar folk att hoppa av; då finns det inget att göra; då måste man hoppa av... sedan kan du försöka komma in igen, om du vill och då får du se om skola kan ta emot dig.
    Någon automatisk rätt att ha ett uppehåll i sin yh-utbildning finns, så vitt jag vet, inte.

    Vänligen
    ANNA

    • : Jag har försökt att få kontakt med dom igenom att rings o maila men får ingen kontakt. Jag får testa o se om dom är där nästa skoldag
    • Anna : Jag är säker på att du kommer få svar, dock kan det dröja några dagar ... Återkom gärna och berätta vad du fick för svar.