Sabina
    Finns det någon djurvård utbildning komvux i Skåne?
    • Daniel : https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/svalofs-gymnasium erbjuder även vuxenutbildning med inriktning "Djur".
    • Anna : Skurups kommun kommer erbjuda vuxentubildning inom Mjölkproduktion. Om detta är av intresse kontakta komvux i Skurup.
    • :

      jag har erfarenhet av att hemkommunen kan ta kontakt med ett gymnasium (skola för ungdomar med naturbruksprogrammet) som erbjuder djurvård för att höra om det finns möjlighet att köpa in den utbildningen som vuxenutbildning.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sabina, utbildningsutbud förändras ständigt.
    ... det är komvux i din kommun som bestämmer om du får "interkommunal ersättning" beviljad eller inte - för studier på komvux i en annan kommun.
    Du kan börja med att fråga på komvux om de skulle bevilja "interkommunal ersättning" eller inte - för dig. Om de svarar Nej, då är det ingen idé att leta var utbildningar finns - du kommer tyvärr inte bli antagen i alla fall.
    Ännu ett alternativ är att flytta till den kommunen som har utbildningen; men även då finns det ingen garanti på att få komma in på utbildningen. Det är om du endast har grundskolekompetens (inte har läst på gymnasiet) som du mer eller mindra garanterat kommer in på en yrkesutbildning på komvux (i den kommunen där du är folkbokförd).
    Men vi ska se om vi hittar någon djurvård-utbildning på komvux i Skåne... och återkommer i så fall.
    Vänligen
    Julia syv