Samul

    Hej! Undrar vad det finns för IT utbildningar. Jag vill inte jobba som programmera. Jag vill hjälpa andra, ha ett socialt jobb, lösa problem och göra något meningsfullt för världen. Jag vill helst inte gå en utbildning som bara är massa teori. Skulle helst vilja visa vad jag kan på något praktiskt sätt istället än att behöva svara på några frågor på ett papper. Spelar ingen roll om det är vuxen utbildning/universitet/folkhögskola/yrkeshögskola eller vilka andra utbildningsvägar det nu finns därute. Det kan vara ett helt program eller enstaka kurser.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan, med "IT-utbildningar" menar du exakt vad? :)
    yrken inom DATA-IT är väldigt många. Utvecklingen i den branschen går oerhört fort. Utan teoretiska kunskaper kan man inte hänga med i utvecklingen, är i alla fall vad jag tycker och många sakkunniga inom branschen.

    Vad är din tidigare utbildningsbakgrund? Har du fullständig gymnasiekompetens?
    Kika gärna på vad för utbildningar som finns inom yrkeshögskola (de är mer praktiska än högskole-universitetsutbildningar); några exempel på yh-utbildningar inom IT-branschen:
    yhguiden.se/utbildning/edugrade/optotekniker
    utbildning/xenter-botkyrka/fibertekniker-xenter-tumba
    yhguiden.se/utbildning/xenter-botkyrka/3d-tekniker
    utbildning/jensen-yrkeshogskola/teknisk-testare-jensen-gbg
    utbildning/campus-varnamo/kvalificerad-3-d-printtekniker
    yhguiden.se/utbildning/campus-nykoping/fibertekniker

    • :

      Det jag undrar är vilka IT-utbildningar leder till ett IT jobb där man får hjälpa andra, ha ett rikt socialt liv, lösa problem och göra något meningsfullt för världen. Jag har inga problem att lära mig det teoretiska inom IT. Utan jag tror helt enkelt att jag kommer ihåg det teoretiska bättre om jag får applicera dom på en praktisk övning eller praktiskt prov. Det är främst provsituationer där man måste sitta i några timmar och svara på massa frågor som inte funkar för mig.  Jag gick estetiska linjen på gymnasiet och har fullständiga gymnasiebetyg. Tack ska kolla in länkarna :)

    • Milla : Tänker att kanske bli https://www.framtid.se/yrke/entreprenor-egenforetagare skulle passa dig: då kan du själv bestämma vilken utbildning du behöver för du blir din egen arbetsgivare och du kan få inrikta ditt företag på just de tjänster och arbetsuppgifter som du tycker är viktigaste och roligaste att utföra.