Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,

    Särskild variant "musik" på Samhällsvetenskapsprogrammet finns t.ex på Rudbeck>> i Sollentuna.

    Estetisk profil där man bl a kan välja "musik" finns på SA även på Danderyds Gymnasium>>

    Utbildningsutbud till hösten 2017 är inte fastställd ännu. Fullständig info kommer att finnas precis innan ansökningsperioden börjar - dvs tidigast till mitten på november 2016. Innan dess vet vi inte med säkerhet vilka utbildningar kommer att finnas på olika gymnasieskolor.

    Tänk också på att om du kommer in på Samhällsvetenskapsprogrammet på en gymnasieskola som samtidigt erbjuder Estetiska programmet, inriktning Musik - då finns det behöriga lärare i musik på skolan och det är därför mycket lättare att välja kurser i musik inom Individuellt val, 200 poäng. Och om du samtidigt får lov att läsa en utökad kurs (rektor fattar beslut om det) - och läser 100 poäng musik, utökat... då kan du läsa musik under alla dina tre år på gymnaiset - en kurs per läsår.

    Och tvärtom - om du kommer in på Estetiska programmet, inriktning Musik, kan du inom Individuellt val välja Samhällsämnena, t.ex Samhällskunskap 2 och 3.

    Bästa hälsningar

    Milla Syv

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej, Tack för ditt svar
    • : Både Danderyd och Rudbeck ligger väldigt lång ifrån mig, då jag bor rätt nära Göteborg. Närmast mig så finns det väldigt många olika skolor som riktar in sig på olika saker (t.ex en för det estetiska, en för natur m.m) så det blir nog väldigt krångligt att kombinera olika utbildningar
    • Anna : Det kan vara bra att kika på möjlighet att läsa musik på en kulturskola på kvällstid, i så fall är du inte beroende av vad din skola kan erbjuda i "musikvägen". Jag hoppas du kommer till Gymnasiedagarna 4-6 okt på mässan i Göteborg. Kika gärna på alla de gymnasieskolornas utbud, som finns nära dig:
    Anna SYV på FrågaSYV

    hejsan, just nu finns det ca 120 gymnasieskolor i Västra Götaland>> och du får gärna kika runt på de presentationerna som intresserar dig... i första hand på de skolorna som finns nära dig.

    Samhällsvetenskapsprogrammet erbjus på ca 60 gymnasieskolor i Västa Götaland, se här>>

    Estetiska programmet, inriktning Musik, erbjuds på ca 30 gymnasieskolor i Västra Götaland, se här>>

    Gå på gymnasiemässan - 4-6okt på mässan i Göteborg; besök gärna Öppna hus på flera skolor och boka prova-på "skuggning" både på Samhällsvet.programmet och på estetiska, Musik - under hösten, - det är mina råd till dig.

    Bästa hälsningar

    ANNA