Moustafa
    Hej SYV!

    Jag har just nu 1500 gymnasiepoäng, varav 1200 från en yrkesutbildning och 300 är matte 1c, eng 5 och samhällsvetenskap 1b. Jag saknar betyg i svenska 1-3, eng 6, fysik 1-2, kemi 1 och matte 2-4, då det är de som krävs för den utbildningen jag vi komma in på. Om jag skulle läsa alla de här ämnen på komvux så skulle det ta 1,5 år att bli klar med dem. Så min fråga är, finns det någon snabbare väg att läsa de här ämnen på? Obs, jag har läst till tvåan på gymnasiet utomlands men då jag inte hade "avslutad gymnasieutbildning" så var det värdelöst enligt UHR.

    Hälsningar, Moustafa

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej

    jag antar att du vill bli behörig till en eftergymnasial utbildning.

    Jag vill börja med att skriva om att yrkeshögskola kan ta in även utan fullständig gymnasiekompetens, så kika gärna på www.yhguiden.se

    Om du vill bli behörig till högskola/universitet: boka tid med SYV på komvx. Du behöver - få ut examensbevis från komvux eller omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola. Eller så kan du få grundläggande behörighet på "reell kompetens": 3 årig arbetslivserfarenhet + några godkända gymnasiala betyg. Arbetslivserfarenhet måste vara på minst halvtid och man börja räkna när man fyllt 19 år... så du måste bli 22 år, som yngst.

    Examensbevis från komvux
    I Sverige läser man på gymnasiet i 3 år på heltid. för exam.bevis från komvux krävs det 2400 betygsatta poäng och max 150 poäng av dem får vara F-betyg; resten måste vara godkända betyg. Om du har 1500 betygsatta poäng, har du 900 poäng kvar att läsa. På heltid läser man 20 p/vecka. Du kan hinna på ett år, om din komvux går med på att låta dig läsa "långa terminer"... annars behöver du läsa längre än 2 terminer (ett läsår).

    Omdöme från en folkhögskola
    Allmänna kurser på folkhögskolorna läser man i 3 år på heltid, 6 terminer; har man goda förkunskaper, kan man läsa snabbare. Det snabbaste - ett läsår. Du får söka till alla de olika folkhögskolorna, i hela Sverige.