Emil
    Hej. Jag är femton år och kommer från Norrbotten. Och jag ska söka till en skola med riks intag i Stockholm. Så då ringde jag och frågade skolan om det fanns något internat eller någon annan bostad som dom kan hjälpa en att få. Och dom svarade att det var upp till mig själv att hitta egen bostad. Så nu till problemet är att alla studentbostads "föreningar/företag" har som regel att det ska vara eftergymnasie utbildning som till exempel universitet. Så jag undrar om det finns någon pålitlig sida för gymnasie bostäder?

    Mvh Emil

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    För elever med särskilda behov som t.ex Rh, rörelsehindrade, kan finnas speciella lösningar som ex. Rgrh.stockholm.se/boende-dig-som-har-lang-resvag

    men för ”vanliga”elever känner vi tyvärr inte några sådana lösningar utan man letar på egen hand - oftast är det föräldrarna som via sina kontakter hittar lösningen.

    Om en elev blir antagen till en riksrekryterande utbildning men hittar ej en bostadslösning, är vår erfarenhet att skolan försöker hjälpa till men det inte alltid det går, tyvärr.

    Studie- och yrkesvägledare