Gäst
    hej, finns det något hinder om man har spanska som modersmål att läsa spanska som modernt språk på gymnasiet?
    Tack på förhand för ett snabbt svar!
    G. :)

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej G,

    eftersom det är Olika kursplaner för Moderna språk och för Modersmål - så kan en och samma elev läsa t.ex både Moderna språk /ungerska/ och Modersmål /ungerska/ samtidigt och få båda betygen in i sitt examensbevis. Jag tog "ungerska" bara som ett exempel.
    Vi kan säga vilket annat språk som helst - ex. arabiska eller somaliska.

    På gymnasiet finns det tre kurser inom ämnet "modersmål" - och inom ämnet Moderna språk finns det 7 kurser i varje språk, ex. Arabiska 1, Arabiska 2, och så vidare upp till Arabiska 7. Och man kan ta in både kurser i modersmål och som Moderna språk inom samma språk - i ett och samma examensbevis.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte