Emilio
    Finns det något sätt att blanda två inriktningar eller att på något sätt välja något av en annan inriktning man vill plugga. Till exempel om man vill gå Ekonomi, Ekonomi, fast man vill också ha med Filosofi och psykologi (Som man får i Ekonomi, Juridik) för att man tycker det är mer intressant fast Ekonomi, Ekonomi är mer användbart för en?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emilio,

    se gärna >> Programplan för Ekonomiprogrammet.  Alla kurser inom gymnasie - och programgemensamma ämnen är obligatoriska på båda inriktnigar; sedan är alla kurser som ingår i EN AV INRIKTNINGAR obligatoriska + man måste läsa tillräckligt antal poäng inom programfördjupningen + 200 poäng individuellt val + gymnasiearbete.

    Psykologi 1 är en programgemensam kurs och läses därför som en obligatorisk kurs på båda inriktningar.

    Däremot är Filosofi 1 en inriktningskurs, på inriktningen Juridik och läses därför obligatoriskt på just den inriktningen.  Men både filosofi 1 och 2 får läsas som Programfördjupande kurser, valbara kurser. Och om just din gymnasieskola har möjlighet att erbjuda läsa dem, så får man göra det.

    Det är lärarbrist i Sverige idag; skolorna satsar därför i första hand på att ge möjlighet att läsa Obligatoriska kurser; för att utan betyg i dem kan man inte ta ut Examensbevis.
    Frivilliga /valbara/ kurser erbjuds "i mån av möjlighet".
    Om du t.ex är intresserad av att på inriktningien Ekonomi läsa kurser som ingår i inriktning Juridik, då är det fördelaktigt för dig att söka till en skola som erbjuder Båda Inrikningar; och inte endast inriktning Ekonomi; detta för att det i så fall är så att även de kurser som ingår i inriktning Juridik kommer att "gå" på skolan; och då kan man hoppas att en elev från "fel inriktning" får läsa kurserna, om hen så önskar.
    Att schemat ska passa så att det ska bli möjligt - kan tyvärr inte att på förhand garanteras.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA

    Inriktning brukar på Ekonomiprogrammet läsas från åk2, och då kan man under åk1 ändra sig och välja en annan inriktning, kanske...? Så, det finns all anledning för dig att välja i första hand de gymnasieskolor som erbjuder både EK, ekonom och EK, juridik - på en och samma skola. :)