Frank
    Hej!
    Jag blev antagen till prövning till polisutbildning och ifall om jag blir godkänt till Polis utbildning finns det inriktningar inom polis yrket som man kan välja? Är all inriktningar lika långa? Kan du ge mig lite tips på vad man ska träna sig till prövningen?

    Tack

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Frank!
    Det finns olika sorters poliser: områdespoliser, ordningspoliser, kommunpoliser, lokalpoliser, lokala brottsplatsundersökare, trafikpoliser, kriminaIpoIiser/spaningspoliser, kriminalinspektörer, gränspoliser, poIisinstruktörer, poIisutbiIdare, bombtekniker, näthatpoIiser, gisslanförhandlare, diaIogpoIiser, sjöpoIiser, utryckningspoliser, kravallpoliser, säkerhetspoliser, samordnare för poIisfortbiIdning, mordutredarepolishundförare, ridande poliser, mm. Men Polisutbildningen är exakt samma för alla, och det är först efter det att man blir utbildad polis, som man kan söka olika sorters fortbidlningar och specialiseringar.

    För att förbereda sig till tester inför polisutbildningen:

    Svara gärna på några frågor för att testa om poIisyrket skuIIe passa dig! Här>>> är snabbIänk tiII testet.

    För övrigt, så tycker jag du bör vara "dig själv" under testerna - för att det gäller att sedan även klara av hela utbildningen och sedan även klara av jobbet under många år. Om man t.ex anstränger sig alldeles jätte-jätte mycket för att klara tester ("hoppar ur skinnet" vilket man sedan inte kan göra under många år - dag efter dag ... då kan det visa sig längre fram att man egentligen ej passar att jobba som polis) - därför råder jag dig att "lita på processen", följa instruktioner och göra så gott du kan, dvs inte mer än du egentligen kan. :)

    Lycka till!

    Milla

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej igen!
    • : Hej igen! Kan det vara annorlunda på tester beroende vart man gör testerna? dvs om man blir antagen i Stockholm eller Kristianstad? En vän till mig misslyckades med datortest och det var algoritm och talföljd och det är jag dåligt på. Har du tips på vart man kan träna på dessa grejer? Finns det mer grejer man ska träna inför datortestet? tack på för hand
    • Anna : Tips: träna matte-delen som om det var till högskoleprovet du tränar - här https://www.matteboken.se/lektioner/hogskoleprov finns det kostnadsfri hjälp att träna högskole-provs-matte. Annars så är det inte meningen att man speciellt ska träna inför tester till polis-utbildningen; om man på förhand vet exakt som "komma skall" på testerna, kan man lära sig just det men kanske för övrigt inte ha tillräckligt högt nivå... och då blir det jobbigt på utbildningen sen.
    • Anna : Med så specifika och detaljerade frågor om tester är identiska på olika orter och vad som rekommenderas /eventuellt rekommenderas/ att träna på inför testning till polisutbildningen, vänd dig till Rekryteringsmyndigheten, som just utför tester till polisutbildningar för att ingen annan än dem som kan svara på så detaljerade och specifika frågor. Lycka till! :)
    Läs alla kommentarer