Gabriel
    Hej alla IB Coordinators!

    Finns det universiteter som accepterar IB studenter som har 23 poäng enligt era erfarenheter?

    Är tacksamt för alla sorters tips!!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Gabriel,

    personal på IB-programmen har tidigare svarat att det "kan finnas" några universitet Utomlands som ej kräver Diploma från IB, utan kan även acceptera sökande med lite lägre meriter. Exakt vilka de universiten är idag, vet inte vi här på Fråga SYV. Det är "färsk-vara" - kan ändras, alltså, när som.
    Du får välja att kontakta personal som jobbar på IB-diploma program, både i Sverige och utomlands och fråga om de har någon lista på sådana universitet eller kontakta själv alla de universitet (utomlands) som du kan tänka dig vilja studera på.
    I Sverige är det - för det mesta - gemensam/central antagning och samma regler gäller; men du kan fråga de privata skolorna - HHS i Stockholm och Chalmers i Göteborg, som är privatägda och kan applicera lite andra regler, om de vill (men frågan är varför skulle de vilja det? - om de har tillräckligt med sökande som har högre meriter... - så jag tvivlar på att de kommer "gå med på det", men du kan givetvis fråga och vi önskar dig Lycka till!).

    Vänligen
    ANNA