Sara
    Hej! Jag har kollat runt jätte mycket på många olika typer av utbildningar som har lägre intagningspoäng, men kan bara hitta typ 19 osv. Jag tog studenten i juni på engelska gymnasiet och hade inte så jätte bra poäng, endast 14,2 och har gjort högskoleprovet 2 ggr och har fått skit dåligt på det så ser ingen mening med det. Jag jobbar just nu sen i somras då jag inte vet vad jag ska plugga än. Jag har kollat en del på yrkeshögskola och sånt, men vet inte riktigt vad man ska söka, funderade lite på Applikationsutvecklare men då måste jag läsa programmering 1 innan. Jag vill plugga nu våren 2017. Men finns det många utbildningar som startar då ens? Det stod även att de flesta som pluggar på YH är runt 29 år? Är det inte yngre också?

    Kollade även lite på socionom utbildning men där är det höga intagningspoäng.

    Vet inte vad jag ska göra :( Vill ha något jobb som man kan utvecklas genom och bli bättre samtidigt som man kan hjälpa folk osv på något sätt? Och jag vill inte jobba som lärare eller nåt sånt...

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sara!

    Var jobbar du nu?

    ang.medelålder på yrkeshögskola så är det så att många (inte alla) yh kräver viss arbetslivserfarenhet innan man kan börja på yrkeshögskola, och då hinner man bli äldre innan man läser på yh. Det finns också exempel på folk som med högskoleutbildning söker sedan till yrkeshögskola pga de inte får jobb på sin högskoleutbildning eller om de vill byta bransch. Man kan vara "hur gammal som helst", finns ingen åldersbegränsnibg, och läsa både på högskola och på yrkeshögskola.

    Att du vill jobba med ngt där du hjälper människor, är jättebra! Man kan hjälpa människor på många olika sätt.

    utbildningar på högskolenivå som startar våren 2017, har ansökningperiod från 15 sept till 17 okt 2016, och det är först den 15 sept som man kan se hela utbudet på www.studera.nu

    Du kan söka till högskola och samtidigt till många olika yrkeshögskoleutbildningar - det är parallell antagning. På www.yhguiden.se ser du vilka yh som startar och det finns ingen begränsning i antal yh du kan söka för att du söker till varje yh till skolan direkt. Yh kan också göra undantag och ta in obehöriga.

    Du vill inte bli lärare, skriver du, men vad vill du bli? Kika på olika yrken på www.framtid.se och återkom sedan. Fråga SYV finns här för att svara på dina frågor! Lycka till!!!;)

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare