Joakim
    Som rubriken lyder så undrar jag om kurserna Kemi 1 och Fysik 1a finns att läsa på annat än distans i närheten av Kristinehamn?
    • Anna :

      Du har rätt att söka en komvuxutbildning i en annan kommun, men det är den kommunen där du är folkbokförd som fattar beslut. Ansökan ska alltid lämnas till vuxenutbildningen i hemkommunen för beslut. Men, om din hemkommun erbjuder studier i de "rätta kurser" på distans, och du vill läsa med klassrumsundervisning, så bedömer jag chanserna som mycket små att du skulle få Interkommunal ersättning beviljad. Fråga på komvux i "din kommun" först om det finns någon som helst chans att de beviljar Interkom.ersättning; annars är det helt meningslöst att leta efter var klassrumsundervisning finns.
      Dock kan även ett alternativ finnas att du Flyttar till den kommunen där passande för dig undervisning finns - kan du tänka dig det?

    • : De går de aldrig med på de snåla jävlarna. Antar att det är bättre att jag lever på den a-kassa jag har kvar och sen socialbidrag.
    • Anna : Vilket yrke är det som kräver att du ska ha godkända betyg i kemi1 och fysik1a?
    • : Civilingenjör
    • SYV-besökare : Ta kontakt med komvux i Kristinehamn, be att få träffa Kurator; finns det ingen kurator - be att få träffa Rektor. Ta med dig intyg om vilken diagnos du har. Sök dagstudier i Karlstad (om du tycker det är ok att pendla 4 mil till Karlstad); med intyg om funktionsnedsättning, finns det en chans att du får läsa kurser i en annan kommun.
    • SYV-besökare : Ett annat alternativ är att försöka hitta ett yrke där du ej behöver läsa kemi och fysik. Om det går att hitta, vet jag inte - men med tanke på att det finns cirka 8 tusen yrken, borde det rimligtvis finnas något som kan passa dig och som ej kräver studier i kemi och fysik, tänker jag. Kika gärna på många av yrkespresentationerna på www.framtid.se - där finns det minst ett par tusen yrken beskrivna.
    • : För det första ska det finnas arbetsmöjligheter i yrket. Min diagnos begränsar utbudet ganska rejält. Jag har försökt hitta ett lämpligt yrke i 8 år tills nu och nu...
    • : Jag är ledsen att jag slösat folks tid, det är uppenbart att det inte finns plats för en sån som mig i dagens samhälle.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Joakim,

    då Kemi 1 och Fysik1a är Gymnasiala kurser och du är över 20 år gammal, då är det Komvux i den kommunen där du är folkbokförd (och ingen annan) som kan ge dig plats på kurserna.Du måste därför få svar från komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Olika kommuner löser detta på olika sätt: vissa erbjuder studier "i egen regi" både på dagtid, på kvällstid, på distans och på flex. Andra köper in utbildning från andra kommuner eller från privata UBA (utbildningsanordnare). Hur "din kommun" löser detta, kan vi inte redogöra för (då vi inte ens vet vilken kommun det handlar om).

    Förutom komvux i den kommunen där du är skriven (folkbokförd) är det endast följande alternativ som finns:
    - folkhögskolorna (här är man inte beroende av vilken kommun man är folkbokförd, utan man kan söka till alla de olika svenska folkhögkolorna) - "problemet" är dock den att studierna på folkhögskolorna börjar vanligtvis i augusti, när läsåret börjar (ibland, kan man dock hitta start i januari) och man brukar läsa under minst ett år för att få en chans att få omdöme om behörighet;
    - självstudier och prövningar.

    Vänligen
    ANNA

    • : Det står Kristinehamn i texten jag skrev. Så då är det rätt kört för mig. Jag har asperger och att flytta till en annan kommun för att studera vilket antagligen blir väldigt långt bort vore hemskt. Det är det ända yrket jag varit intresserad av på 8 års tid och att jag har mvg i Naturkunskap A och B spelar tydligen ingen som helst roll.
    • SYV-besökare : Vi erbjuder endast distans via hermods för dessa kurser på komvux i Kristinehamn men de går också att söka som dagkurs i Karlstad (ca 4 mil bort) då söker man via deras webbansökan men skriver ut en blankett och lämnar till oss för beslut. Med vänlig hälsning Studie- och yrkesvägledare, Komvux i Kristinehamn Direkttelefon: 0550-874 08 Kristinehamns kommun
    • : Det var en väldans process och jag blev nekad när jag ville söka till cnc utbildning i Karlstad.
    • Anna : Känner personal på Komvux i din kommun till din diagnos? Har du bett att träffa kurator på komvux? Tips! be arbetsförmedlingen att "lägga sig i" - AF borde ha speciella resurser för att hjälpa arbetssökande med diagnoser.
    Läs alla kommentarer