Therese

    Jag jobbar i dag som medicinsk sekreterare/gruppchef/projektledare. Utvecklingen inom vården i dag är att läkare skriver mer själva och en AI-lösning där läkaren dikterar och det skrivs direkt i journalen. Jag har många år kvar att jobba och då jag trivs med arbetsuppgifterna vill jag gärna försäkra mig om att jag inte behöver utbilda mig till något helt nytt för att ha ett jobb i framtiden. Finns det någon kort utbildning som gör att jag kan fortsätta jobba administrativt, som gruppchef eller projektledare inom en annan bransch?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Therese,
    utbildningsutbud förändras ständigt. Och villkoren på arbetsmarknaden - likaså.
    Yrken inom Administration är i Sverige icke-reglerade: arbetsgivaren bestämmer och olika arbetsgivare kan tänka olika. Oftast tänker arbetsgivare på ekonomin i första hand, alltså om det finns en billigare lösning, så tas den i bruk före den dyrare lösningen. Vilka uppfinningar inom administration som kommer att "inträffa" i framtiden - vet inte jag eller ngn annan här på Fråga SYV. T.ex är det inte otänkbart att AI ersätter administratörer (kanske t o m helt) - men om så skulle bli innan du går i pension, kanske jag inte riktigt tror på... det dröjer nog längre än så.
    "Rusta upp" sig kan man genom att skaffa sig mer kunksap inom data/IT; ännu bättre språkkunskaper - i första hand i engelska; kontaktnätet och att man är flexibel (t.ex kan flytta eller vecko-pendla) gör det också lättare att få jobb, om man t.ex tyvärr blir "överflödig" på sin nuvarande arbetsplats, pga arbetsuppgifterna "försvinner".

    Kan du tänka dig att ("i värsta fall") starta eget?
    Jag förstår mycket väl att det kan bli svårt att omskola sig när man är "till åren kommen" och kanske ej får studiemedel ens (pga sin ålder) men när det ändå är rätt så många år kvar till pension.. . Ställ samma fråga till Arbetsförmedlingen, t.ex. Kika på jobbannonserna - vad arbetsgivare önskar att folk har för kompetens när de idag söker folk att anställa.
    Det är inte ngn exakt vetenskap om vilka kvalifikationer (utbildningar mm) som ger jobb inom Administrations-område.

    Ang. Gruppchef - jag tänker här på Ledarskap. Ledare/chefer kommer vi behöva även i framtiden; tror inte de kan ersättas av AI (i alla fall inte helt). Kanske kan du satsa på just "ledarskaps-delen" - se vilka kurser/utbildningar som finns på det området. Se om komvux i din kommun har kurser på distans-flex /eller kvällstid/ - för mjukstart för att senare se om det går att hitta passande kurser på högre nivå, kanke inom högskola-universitet. Ämnen som är mycket viktiga för ledarskap är bl.a Grupppsykologi, Arbetsrätt, Konflikthantering och inte minst Ekonomi.

    Tips!
    en on-line kurs, vars mål är att göra AI begripligt. Kursen är á 36 timmar (rekommenderad takt för nybörjare inom AI är 6 timmar i veckan under 6 veckor).

    Hänvisningar/Lästips:
    entreprenor-egenforetagare
    framtid.se/yrke/reglerade-yrken
    framtid.se/reportage/ak-ki
    framtid.se/reportage/artificiell-intelligens