Alexandra

    Hej Jag funderar för tillfället på bli psykolog efter gumnasiet men vet inte riktigt vad jag ska välja. Jag står mellan att gå samhällbeteende eller natur. Men det var en kompis till mig som sa att hon sett en naturlinje med beteendevetenskap inriktning, finns det någon sådan? Om inte, kan man gå NA och sedan välja beteende som elevens val? Om det finns vilken skola?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej,

    Naturvetenskapsprogrammet>> har 2 nationella inriktningar - Naturvetenskap och Naturvetenskap-och-samhälle

    sedan kan det hända att enskild gymnasieskola "väljer valbara kurser åt elever" och lägger in Psykologi och Filosofi t.ex - som kurser inom Individuellt val och kallar det för "beteendevetenskaplig profil" eller ngt. liknande.
    Vilka valbara kurser som man får läsa beror på vilka behörigheter som lärare har som är anställda på skolan; vad de andra elever väljer /dina blivande klasskamrater/; hur schemat " går ihop " mm och m.fl.

    Gymnasieskolorna försöker erbjuda så många valbara kurser som möjligt, men det finns praktiska hinder. Ibland blir det tyvärr också så att det som var tänkt inte är möjligt, t.ex om läraren slutade på skolan och det är ju lärarbrist!!! - det är inte så lätt att hitta en annan lärare.

    Det är endast de OBLIGATORISKA kurser som finns på utbildningen som man kan räkna med att garanterat få läsa. De "valbara" kurser kanske inte alls blir valbara, utan man kanske måste ta det som erbjuds pga inga andra möjligheter finns då... om man har otur.

    Vänligen

    L.

    Liselotte