Siri
    Hej. Jag gick ut gymnasiet, estetiska programmet 2012. Har ej läst moderna språk på gymnasiet. Vill förbättra mina meritpoäng. Kan jag välja finska som modernt språk? Min mamma talar finska och svenska (hon kommer ursprungligen från Finland). Jag kan tala lite finska men har svårt att läsa och skriva det. Kan jag läsa det som modernt språk i efterhand? Räknas det som modersmål för mig? Vad jag förstått kan man ej få meritpoäng för modersmål? Finns det gymnasiekurser i finska som man kan läsa på distans? Måste man börja på steg 1? Kan man gå direkt till steg 3?
    Vänliga hälsningar,
    Siri Skogh

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Siri!
    Jag ser att du är 23 år och du "tillhör" därför Komvux och inte gymnasieskola.
    Du vänder dig till komvux i den kommunen där du är skriven (folkbokförd).
    Du kan läsa Moderna språk (finska) 3 och 4 och genom det få max i Merit inom Moderna språk, men för att kunna läsa de kurserna måste komvux i din kommun ha möjlighet att erbjuda de kurserna - bl a måste en lärare finnas och tillräckligt många elever söka kurser för att de ska kunna erbjuda läsa dem.
    Finns det inte en lärare som är behörig att undervisa i finska som modernt språk, kan inte komvux erbjuda läsa de kurserna.
    En annan möjlighet är att göra Prövning.
    Läs på http://www.fragasyv.se/info/provning
    Du frågar på komvux i din kommun om du kan göra Prövning i finska som modernt språk.
    Du får göra prövningar i vilken kommun som helst - men det är samma sak där - att behörig lärare måste finnas.

    Det är, alltså, tillåtet att läsa Moderna språk (finska) även om man har finska som modersmål. Problemet är att hitta en kurs att läsa eller var man kan göra prövningar där behörig lärare finns.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • :

      Hej Milla på SYV!

      Du skriver om lärare som är behörig att undervisa. Vet du hur många lärare som är behöriga i snitt? Katastrofalt få! Så detta med att det skulle falla på en lärare som är behörig stämmer inte. Det finns massor med obehöriga lärare i andra ämnen också, förutom i finska.

    • Anna : Det finns tyvärr många lärare som undervisar utan att ha fått legitimation. Med "behörig lärare" kan man mena olika saker. Legitimerad lärare är det hen som har fått legitimation från Skolverket men lärare kan ha legitimation som lärare i matte och fysik men i praktiken även undervisa i t.ex kemi eller samhällskunskap (läraren är legitimerad, men i andra ämnen än de hen undervisar i - då är hen obehörig på vissa av sina lektioner och behörig på andra... ). Det med behörighet är en viktig men svår fråga. ang.läsa finska på komvux som Modernt språk, så är inte komvux skyldig erbjuda det ämnet. Och därför brukar det bli så här (enligt vår erfarenhet) att komvux kan inkludera ett ämne i sitt utbud om lärare behörig i det ämnet ändå finns, men annars gör de inte det pga icke-obligatoriska kurser behöver inte erbjudas. Jag har frågat ett stort antal olika komvux ( i olika kommuner) och alla de svarar att de inte erbjuder läsa finska som modernt språk och inte några prövningar heller i det ämnet; och motiverar det med att få elever efterfrågar det + att de saknar en behörig lärare. vi på FRåGA SYV bestämmer tyvärr inte vilka kurser som komvux erbjuder.
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej!
    För att ha bättre chans att få godkänt (eller helst ännu högre betyg) i Moderna språk 3, är det bra att börja läsa Moderna språk 1 och sedan 2.
    Meritpoäng får man för steg 3 och 4.
    Du kan givetvis bedriva självstudier och anmäla dig till Prövning i Moderna språk 3.
    Det är i kommuner där finska läses på gymnasiet, som Prövning kan göras - då finns det behörig lärare i det språket, som får sätta betyg.

    Om du har fler frågor, hör av dig igen!
    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA