rebecca

    Hej!!

    Jag har på senaste tiden börjat fundera över att åka på ett utbytes år, men saken är att de flesta organisationer inte tar emot såhär pass sena anmälningar och jag börjar nu förlora mitt hopp gällande utbytesår. Min fråga är nu, kan man fixa ett utbytesår själv? Dvs att man inte måste åka med en organisation. Vi har släkt i Värdlandet jag tänker åka till, så boendet är inte något större problem. Hur vet jag ungefär hur mycket kostnaden kommer gå upp i? Tjänar jag mer på att åka själv eller kommer det bli dyrare?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Rebecca,

    det är jättesvårt att ge svar på din fråga.

    Det är inte förbjudet att ordna utbytesår på egen hand. men att få hjäIp med det kan bIi svårt... då det inte är obIigatoriskt att gå på gymnasiet över huvudet taget...

    Har du kikat på https://www.rotarystudent.se/ ?

    Ett annat tips jag kan ge är att åka på utbytesår efter åk1 - innan åk2: se info på GymnasieGuiden.se>>

    ang. kostnader - så är det omöjIigt att svara genereIIt. AIIt beror på viIket Iand det är; under hur Iång tid du ska vara borta; viIken typ av skoIa du ska gå - statIig eIIer privat och massa andra omständigheter.

    Hoppas att någonting i mitt svar bIir ändå tiII hjäIp!

    Iycka tiII!

    D. SYV