Emilie
    Hej! Jag undrar om det finns en möjlighet att studera skrivande i Exeter i England som utbytesår eller över ett halvår med en kurs eller på ett universitet om jag söker nu. Skulle gärna studera i England men osäker på vilket program jag skulle vilja läsa. Gick ut gymnasiet för snart ett år sedan, när börjar studieuppehållet påverka mina chanser för vidare-utbildning, Är det bästa alternativet alltid att läsa så snart som möjligt?

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emilie,

    jag undrar om du med "uppehåll" menar att du inte sökte några studier /eller i alla fall inte har påbörjat/ några studier efter gymnasiet?
    Om du menar det, då ligger det till så här: formellt sett, spelar det ingen roll hur länge sedan man gick ut gymnasiet. Det finns exempel på att folk jobbar efter gymnasiet i 30 år, och söker till universitetet sedan, kommer in och läser... och t o m att man går i pension och börjar läsa på universitetet.

    I praktiken kan man glömma vissa saker, om man inte "sysslar" med dem under längre tid och det kan därför vara svårare att uppnå högre resultat på högskoleprovet, om man väljer göra högskoleprovet. Det är frivilligt att göra högskoleprovet.

    Så, om du nu är behörig att söka till högskola/universitet i Sverige, blir du lika behörig även om 10 år och om 20 år (om inga stora förändringar beslutas om... men det vet vi inget om idag..).

    ***

    En annan fråga: som "utbytesår" - menar du inom programmet, när du läser på svenska högskola/universitet? Eller att du vill åka som "freemover", dvs ordna resa och studier på egen hand?

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte
    • : Skulle vilja resa som freemover och eventuellt läsa svenska studier på distans! Har dock svårt att hitta fristående kurser på plats i Exeter England! Tack på förhand!
    • Mikael : Ta gärna hjälp av något företag som hjälper till att ordna studier utomlands. De är experter på sitt område. Jag ser att du fick svar från IBS, Amanda. Ta kontakt med henne och se om de kan hjälpa dig hitta de utbildningar som passar just dig som bäst!;)
    Amanda SYV

    Hej Emelie,

    Vad spännande att du är intresserad av att komma iväg och studera utomlands och i England!

    Det finns absolut möjligheter för dig att studera utomlands och du kan studera allt från Business på BPP University i London till Fashion Communication på London College of Fashion, som även det är i London. Vi samarbetar även med University of Dundee som är beläget i vackra Skottland, där du kan välja kurser eller kanske en hel utbildning inom kreativt skrivande till ekonomi eller sjuksköterska.

    Som du kanske förstår så har du fantastiska möjligheter att studera utomlands, frågan är bara vad du vill studera och när du vill starta resa!

    Vad sägs om att få en kostnadsfri studievägledning så kan vi hitta din drömutbildning tillsammans?

    Slå en signal till 0771-202040 eller skicka ett mail till [email protected] så bokar vi in en tid så snart som möjligt!

    Ha en härlig fredag och helg!

    // Amanda

    IBS International Business School

    Läs mer här: Upplev ditt livs äventyr utomlands!