Ingela

    Hoppas på att någon kan reda ut frågetecken för mig. Jag söker i BII gruppen då jag har läst upp ett IG från gymnasiet. Gick ur gymnasiet 2004 och har ett komplett program på 2500. 1. Inför högskolan behöver jag komplettera med flertalet naturkunskapskurser. Om jag läser dem på komvux så SKA de räknas med i mitt betyg snitt, ja eller nej? 1.1 Gäller det även om jag t.ex. läser till historia som inte är ett krav? 2. Jag har utöver gymnasiet validerat till undersköterska. De kurserna räknas inte med, ja eller nej? Man kunde bara få G i de kurserna så i sådana fall dras mitt snitt ner. 3. En kurs från gymnasiet är en meritvärdes kurs, ska den räknas med i snittet PLUS 0,5 poäng eller räknar man snittet utan den kursen? 4. Kan jag tillgodoräkna mig meritvärdeskurser som jag validerat, t.ex. psykologi A. 5. Om jag läser till några meritvärdes kurser på komvux, ska den kursen räknas med in i snittbetyget PLUS 0,5-1 poäng eller bara 0,5-1 poäng? 6. Vardera program har ju olika meritvärdeskurser, men är språk, engelska, matte för alla linjer alltid? 7. Kan/Får jag läsa upp mitt G i engelska B och på så sett förändra mitt nuvarande snittbetyg? Tack på förhand /Ingela

    • Julia : Det kan vara en bra idé att boka tid med SYV på komvux (i den kommunen där du är folkbokförd).

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ingela, om du inte är behörig, så måste du Komplettera och kommer prövas i BII, kompletteringsgruppen. Man kan komplettera på komvux, eller på folkhögskolorna eller på basåren på högskolenivå eller genom prövningar; i vilket fall är det KOMPLETTERING.

    Kurser du läser på komvux som du behöver för behörighet, kommer räknas in i ditt jämförelsetal och påverkar ditt meritvärde (som kan höjas eller sänkas).
    Om du skaffar dig särskild behörighet på en folkhögskola eller på ett basår på högskolenivå, påverkas inte ditt meritvärde i så fall, utan det detsamma, det som du nu har på dina gymnasiala betyg.
    Jag ska försöka svara på alla dina frågor: du frågar följande:
    Om jag läser dem på komvux så SKA de räknas med i mitt betyg snitt, ja eller nej? Svar Ja.

    Gäller det även om jag t.ex. läser till historia som inte är ett krav? Svar: om betyget i Historia kommer höja ditt meritvärde, kommer det räknas in och i annat fall - inte. Höjningen blir väldigt liten, dock...

    Jag har utöver gymnasiet validerat till undersköterska. De kurserna räknas inte med, ja eller nej? Svar: osäker om hur det med validering; men om inräknandet skulle sänka ditt meritvärde, då komemr de inte räknas in. Om inräknandet skulle Höja ditt meritvärde - då kanske de räknas in... Se till att Antagning.se får tillgång till alla dina betyg; de räknar till din fördel

    En kurs från gymnasiet är en meritvärdes kurs, ska den räknas med i snittet PLUS 0,5 poäng eller räknar man snittet utan den kursen? Svar: om den kursen ingår i ditt Slutbetyg, då räknas betyget in; men om den lästes efter det att du fick ditt Slutbetyg, då räknas meritpoängen in, men ej själva betyget, om det är betyget i en "ny kurs"; men om det är betyget i en "gammal kurs" då kanske betyget räknas in i alla fall.. Antagning.se räknar alltid till din fördel. Om betyget ej behöver räknas in och skulle sänka ditt meritvärde, då räknas inte det in. De "onödiga" betygen räknar Antagning.se in, endast om det blir till din fördel.

    Kan jag tillgodoräkna mig meritvärdeskurser som jag validerat, t.ex. psykologi A.Svar: vet ej. Antingen kontaktar du Antagning.se och frågar eller så se till att antagning.se får tillgång till alla dina gymnasiala betyg; de kommer räkna till din fördel.

    Om jag läser till några meritvärdes kurser på komvux, ska den kursen räknas med in i snittbetyget PLUS 0,5-1 poäng eller bara 0,5-1 poäng? Svar: om du läser ny kurer, nu, alltså... då kommer inte betygen räknas in i ditt jämförelsetal; utan du bara får meritpoängen. Max i merit är dock 2,5 och ingen kan få fler meritpoäng.

    Vardera program har ju olika meritvärdeskurser, men är språk, engelska, matte för alla linjer alltid? Svar: Ja, för avgångselever från gymnasiet år 2014 och senare, när de har endast nya kurser i sina examensbevis, så gäller de meritpoängsreglerna som beskrivs på gymnasieguiden.se/merit och det är endast eng7, moderna språk3 och 4 samt högre kurser i matte som ger meritpoäng. men om man sedan innan redan har betygen i de "gamla kurser" (i vilka det ej efter 1 juli 2016 går att få betyg) då behåller man de meritpoängen man fick på de "gamla kurserna" + kan också fylla på (upp till 2,5 meritpoäng med betyg i de nya kurserna).

    Kan/Får jag läsa upp mitt G i engelska B och på så sett förändra mitt nuvarande snittbetyg? Svar: motsvarande kurs heter Engelska 6; om du får högre betyg i eng6 (alltså betygen D - A) då höjer du ditt jämförelsetal. Får du D betyg i eng6, höjer du ditt jämförelsetal med circa + 0.1 och om du får A betyg i eng6, höjer du ditt jämförelsetal med cirka + 0.4.

    Jag försökte, ovan, svara på alla dina frågor.
    Reglerna är komplicerade. Jag råder dig i första hand satsa på att bli BEHÖRIG. Som behörig kan du komma in i HP-urvalet, på resultat av högskoleprovet.
    Gör högskoleprovet så många ggr du hinner och orkar.
    Det kommer inte spela roll hur högt meritvärde du har, om du inte är behörig. Obehöriga prövas ej till högskoleutb. i Sverige.

    • :

      Hejsan.

      tack för snabbt och givande svar.

      Jag var hos SYV men detta blev följdfrågorna.

      Jag hade behövt få koll på mitt jämförelsetal för att kunna bestämma om det är värt att läsa särskild behörighet på komvux eller inte. kan jag få det från antagning.se?

      Om det inte finns ngn chans att komma in på betygen är det ju HP som gäller fullt ut men då vill jag inte riskera att sänka mitt jämförelsetal. Även om de inte har med varandra att göra.

      Om jag läser särskild behörighet på folkhögskola fick jag till mig att jag måste läsa till svenska 3 och historia 1 för att ha grundläggande behörighet att få söka till högskola i BF gruppen. Men behöver jag verkligen det när jag tillhör den äldre gruppen som läste bokstavs kurser med bokstavspoäng? Jag har alla de kurser som står med på antagning.se

      Tack igen.

      Hälsninhar

      ingela

    • Milla : Jag har skrivit ett nytt svar - som Svar på frågor i din kommentar. Var god läs mitt svar och jag hoppas det blir till hjälp för dig. Lycka till!
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ingela,
    jag ska försöka svara på frågorna i din kommentar:
    du skriver "Jag hade behövt få koll på mitt jämförelsetal för att kunna bestämma om det är värt att läsa särskild behörighet på komvux eller inte. kan jag få det från antagning.se?" - Mitt svar: Antagning.se räknar fram MERITVÄRDE om du gör ansökan till en svensk högskoleutbildning och bedöms som BEHÖRIG. i Andra fall svarar Antagning.se dig OBEHÖRIG. Innan du har särskild behörighet, finns det ingen mening med att räkna på ditt "meritvärde" eller jämförelsetalet som är en del av meritvärdet, därför att man vet ju inte på vilket sätt du skaffar dig den särskilda behörigheten och situationen kan förändras jättemycket...

    Du skriver "Om det inte finns ngn chans att komma in på betygen är det ju HP som gäller fullt ut men då vill jag inte riskera att sänka mitt jämförelsetal. Även om de inte har med varandra att göra." - Mitt svar: det är inte obligatoriskt att göra högskoleprovet men det finns inga nackdelar (förutom att man offrar en hel dag på att skriva det + avgift på 450 kr). HP-resultat påverkar inte alls ditt meritvärde eller jämförelsetal, över huvudet taget.

    Du skriver: "Om jag läser särskild behörighet på folkhögskola fick jag till mig att jag måste läsa till svenska 3 och historia 1 för att ha grundläggande behörighet att få söka till högskola i BF gruppen." Mitt svar: det är en fråga till folkhögskolorna. På folkhögskolorna läser man inte "kurser" på samma sätt som på gymnasiet eller på komvux; och man kan läsa på lite olika sätt på Olika folkhögskolor. det kan på vissa folkhögskolor läsas "allmän behörighet" där många olika kurser läses samtidigt och där man kanske inte exakt vet vilka kurser man läser just för tillfället ...  och man hoppar över vissa delar av utbildningar pga man redan kan dem. Det är på en Allmän kurs som man på folkhögskolorna kan uppnå behörighet och få OMDÖME OM GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET. Vänd dig gärna till studievägledare och personal på folkhögskolorna för vidare info; det är inte omöjligt att du skulle få lite olika svar från olika folkhögskolor... varje folkhögskola är som ett "eget företag"; de agerar utifrån gemensamma Riktlinjer, men i mångt kan även bestämma själva, på plats, på sin egen folkhögskola. Du kan söka till flera olika folkhögskolor samtidigt. Du kan också komma in på flera olika folkhögskolor samtidigt och i så fall kan sedan välja vilken du vill läsa på (kanske utifrån de svar du får ang. vilka "kurser" och på vilket sätt som du måste läsa - för att kunna få Omdöme om grundläggande behörighet).

    Studie- och yrkesvägledare
    • :

      Hejsan. Tack för svar.

      jag förstår inte biten varför det inte skulle vara aktuellt att veta mitt jämförelsetal.

      Exempel.

      Jag har från gymnasiet 15 i jämförelsetal. Intagningsnivån ligger mellan 16-17 de senaste åren.

      Om jag läser till kurser (fysik, kemi m.m) på komvux som gör att jag får min särskilda behörighet höjer/sänker jag mitt jämförelsetal. Jag har inte råd att sänka det.

      Jag kan ju då läsa den särskilda behörigheten på folkhögskola för att inte sänka mitt jämförelsetal och istället läsa språk, engelska och matte för meritvärdespoäng(2,5) på komvux.

      Så jag skulle vilja få veta för att ta beslut för att satsa på högre jämförelsetal för att kunna söka i BII och HP grupp eller om det blir BF och HP eller eventuellt bara HP då jag får fortsätta kolla om rätt behörighet på folkhögskola.

      Hälsningar Ingela