Privat
    Hej!
    Jag har för mig att man endast kan läsa 400 poängs kurser per termin i komvxs. Om jag nu väljer att läsa 800 poäng under ett år kan jag då ta andra kurser samtidigt som jag läser dessa 800 poängen på distans som jag behöver ha med för att bli behörig till ett visst program? Finns det andra sätt där jag kan läsa obegränsade antal kurser? Det är för att jag inte har gymnasieexamen och försöker läsa alla kurser jag behöver under ett år. Är tacksam för svar. Mvh.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Privat,
    heltidsstudier på gymnasial nivå = 20 gymnasiala poäng per termin.
    Om en termin är 20 veckor blir heltidsstudier = 400 gymnasiala poäng;
    om en termin är 22 veckor eller längre (på våren kan komvux ha en termin på 25 veckor, t.ex) - då blir det fler poäng man hinner läsa under den terminen, om man läser på heltid, ex. på 25 veckor läser man på heltid 500 gymnasiala poäng.
    Att man läser gymnasiala kurser på distans, eller i klassrum, spelar ingen roll. Distansstudier har samma omfattning i poäng och i arbetsinsats (det är tanken att man spenderar likan mycket tid på sina studier även om studierna är på distans).
    Varför komvux ej gillar ge plats på fler kurser än heltid - är för att
    1. komvux tycker att risken är stor att ej kunna få godkända betyg om man läser för mycket;
    2. risken finns att den studerande blir sjuk (utbränd) av för mycket studier
    och
    3. pengar/utbildningsplatser som kostar pengar ska räcka till fler (ex. om du ska läsa 2 heltider och någon annan som också vill läsa får inte läsa alls, för att du tog upp de resurser i lärartid och admin.tid som skulle gå till honom/henne som ej fick plats...).
    Komvux har begränsade resurser. Varje utbildningsplats på varje kurs kostar pengar. Och så är det också lärarbrist.
    Det är inte förbjudet för komvux att ge plats på fler kurser än endast heltid, men det är sällan de gör det. Jag förklarar ovan...
    De fall när komvux gav plats på fler kurser än endast heltid är t.ex när det fattas lite poäng, ex. om man har 450 p. kvar till att uppnå kraven för examensbevis och behöver läsa 50p. för mycket under 20 veckor... men det är inte per automatik man - även i det fallet - har "rätt" att läsa mer än heltid.
    Man har inte någon automatisk rätt att läsa på gymnasiet över huvudet taget. Det är endast grundskola som är obligatorisk. På gymnasiet läser man "i mån av möllighet".
    Om du söker till komvux, kan du få plats på någon kurs, men ej på kurser som motsvarar heltidsstudier. Det är alltså inte garanterat att du ska kunna läsa på heltid. Det finns inte någon garanti att kunna få läsa någon gymnasiekurs, över huvudet taget, tyvärr.

    Du frågar efter en obegränsad möjlighet att läsa hur många gymnasiala kurser som helst... Det är, enligt vad jag vet, endast självstudier eller om du köper undervisning ex. på Hermods (men i så fall måste du sedan hitta var du kan göra prövningar). Betyg från en prövning är lika mycker värt som betyg man får i slutet av en läst kurs.