Mia
    Jag har en elev som ska ta studenten på Ekonomiprogrammet i år. Han har läst både matte 3b och matte 3c, kan man ha båda de betygen i elevens slutbetyg?
    • Milla : Har eleven högre betyg i Matematik 3b eller i 3c? Vilken inriktning på Ekonomiprogrammet läser eleven? Jag skriver nu ett nytt svar. :)
    • Mikael : Nu har vi också pratat i telefon med Skolverket och fick svar att i fall rektor fattar beslut om att Matte 3c läses som utökat (samtidigt som Matte 3b läses som "vanlig kurs" dvs inom programmets 2500 poäng) - då kan man i så fall ha Matte 3c i Examensbeviset som utökad kurs.
    • Mia : Märkligt att man kan få olika svar. Undrar vad som gäller egentligen!
    • Mikael : Jag tror att den situationen uppstår väldigt sällan och de inte har någon färdig lösning på Skolverket och olika personer tolkar reglerna på olika sätt.
    • Mikael : Det är inte meningen att man ska läsa matte 3b och 3c, man läser en av de kurserna... det är det som är meningen. Då blir förvirringen stor när någon gör ngt oväntat - dvs läser de båda. Nu kan vi inte backa tillbaka - men om vi kunde... :) skulle jag föreslå att eleven läste Matte 4 (då blir hen behörig till utbildningar som kräver specifikt matte 3c också) och så får hen meritpoäng för matte4.
    Läs alla kommentarer

    4 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mia!

    Det är en ovanlig situation när en elev både har betyg i matte 3b och 3c.

    Jag skulle göra så här:

    Matte 3b ingår som en "vanlig kurs" inom programmets 2500 poäng och Matte 3c - som en "utökad kurs", som finns med på examensbeviset men är markerad med "U" och betyget i Matte 3c kommer inte att räknas in i elevens jämförelsetal.

    Förklaring: det är b-spår som läses på Ekonomiprogrammet. därför bör matte 3b ingå som en "vanlig kurs", inom programmets 2500 poäng.

    Om en elev har högre betyg i Matte 3c, än i 3b, skulle det vara fördelaktigare för eleven att ha 3c som en "vanlig kurs" dvs inte som U-kurs, men för det krävs det rektors beslut (för att byta ut mattekurser - till "fel spår" på högre nivå än matte 1, krävs det rektors beslut).

    Varför ta med Matte 3c som en U-kurs i examensbeviset, kan man fråga sig? Jo, för att det finns en regel som säger att alla kurser, som finns betygsatta inom gymnasiseskola bör finnas med i Examensbeviset + att det finns utbildningar som kräver specifikt just matte 3c (inte 3b, alltså). De är inte många, men finns - och det är fördelaktigt för eleven att ha den kursen med i Examensbeviset.

    Sammanfattning:
    det är en ovanlig situation och du kan kolla med Skolverket och med några andra vägledare, men min uppfattning är sådan att det rätta i den situationen är att ta med båda kurser i examensbeviset, men sätta Matte 3c som en "utökad kurs", dvs markera den med "U" i Examensbeviset.

    Skulle du få ett annat svar någonannanstans, var god hör av dig till oss.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • Mia : Läs mitt svar som jag fick från Skolverket, man kan inte ha båda kurserna kvar
    • Mikael : Och nu har vi också fått svar från Skolverket och "alla har rätt", dvs man kan lägga Matte 3c på ett separat dokument /utdrag ur betygskatalogen/ men i fall rektor fattar beslut att Matte 3c läses som U-kurs, då får man ha den i Examensbeviset som U-kurs /om rektors beslut om det finns, alltså/.
    Mia SYV på Hälsingegymnasiet

    Jag har nämligen hört att man inte kan ha både Matte 3b och Matte 3c i samma betyg, så jag är lite förvirrad...

    Jag har nu ringt Skolverket, man kan INTE ha matte 3c som utökad kurs när man även läst Matte 3b. Man måste då lägga kursen på ett separat dokument (kommer just nu inte på vad det heter) eller lägga matte 3b på separat dokument och ha matte 3c inom programmet, då läser eleven "individuellt anpassat program"

    • Mikael : Betyg i utökad kurs räknas i detta fallet ändå inte in, så det spelar troligtvis ingen praktisk roll. Om eleven aldrig kommer att söka utb som kräver just matte3c, och de utbildningar är väldigt få, spelar det definitivt ingen roll. Jag tror inte Antagning.se kommer ha synpunkter, eftersom det påverkar inte elevens meritvärde.;)
    • Mia : Se mitt svar längre ner, det går inte att ha Matte 3c som utökad kurs!
    • Mikael : Bra att du fick svar från Skolverket ; beslut om individuellt anpassat program måste fattas innan eleven går ut åk2, om eleven läser åk3 nu, är det för sent för individuellt anpassat, har hen högre betyg i matte 3c?
    • Mia : Vet inte, eleven har inte fått betyg i matte 3c ännu
    • Mikael : Varför läser eleven Matte 3c? Är det för att den utbildning hen vill söka till kräver just ma3c? Men om hen går åk3 nu & beslut om individuellt anpassat program inte är fattat, finns det bara att göra som Skolverket föreslår. Om eleven läser åk2 nu, kan rektor fortfarande fatta beslut om Individuellt anpassat program och man kan i så fall ha Matte 3c istället för 3b som en "vanlig kurs", inte utökad.
    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Mia!

    Det stämmer att pga innehåll i kurserna Matematik 3b och 3c är till stor del detsamma, så kan man inte ha båda dem i ett och samma Examensbevis. Dock tolkar vi här på Fråga SYV detta så här: det är förbjudet att ha de två kurserna som "vanliga kurser", dvs inom programmets 2500 poäng.

    Skulle det förhålla sig så att eleven i fråga har allt som allt läst 2500 poäng och av dem är det 100 poäng i matte 3b och 100 poäng i matte 3c, då uppfyller inte eleven kraven för gymnasieexamen>>

    Men om eleven läste minst 2600 poäng  - då uppfyller eleven kraven för gymnasieexamen med endast en av de kurserna - matte 3b eller 3c ... och då kan man lösa det på några olika sätt:

    1. man kan "glömma" att eleven har båda betygen och ta bara en av kurserna in i Examensbeviset

    eller

    2. man tar in båda kurserna, men en av dem - som Utökad kurs, som markeras med "U".

    Jag gissar på att eleven har högre betyg i matte 3b än i 3c. Om så är fallet är det fördelaktigare för eleven att ha betyg i 3b som en vanlig kurs, dvs inom programmets 2500 poäng.

    Varför ska man i så fall bry sig om matte 3c över huvudet taget, kan man fråga sig, eller hur?

    Vårt svar på det är att eleven kanske i framtiden vill söka till en av de få utbildningar som specifikt stället kravet på att ha betyg i just Matte 3c. Det är några få tekniska utbildningar på tekniska högskolor som gör men kan också bara några andra utbildningar t.ex utbildning till Optiker (på en utbildningsorterna i alla fall). Det kan i framtiden uppstå några fler utbildningar som specifikt kräver matte 3c, och inte 3b. Därför är det mer fördelaktigt för eleven att ha betyg i matte 3c inne i sitt Examensbevis (för att då kommer hen prövas i BI urvalsgruppen, vilket ofta är bättre än att prövas i BII).

    Pga reglerna är inte solklara vad som gäller i detta fallet, väljer vi att tolka det till elevens fördel och förestår därför att i fall eleven har högre betyg i matte3b än i 3c, ta med matte 3b-kurs som en vanlig kurs i elevens Examensbevis och ta med matte 3c-kurs som Utökad kurs (marketad med "U" in i elevens examensbevis).

    Om du får svar från Skolverket eller från någon annan, som strider mot det som jag svarar till dig nu - får du gärna höra av dig.

    Med förhoppning om att mitt svar blir till hjälp för dig och för eleven i fråga!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • Mia : Enligt Skolverket så får man inte göra som ditt alternativ 2, se mitt svar ovan
    • Mikael : Tack för dina kommentarer och dina svar. Nu har vi lärt oss ngt. nytt - igen! ;)
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    nu har vi pratat med Skolverket och fick veta följande - två olika lösningar är möjliga:

    1. att ha Matte 3c på ett urdrag ur betygskatalogen, info på Skolverkets hemsida finns här>> (Bilaga 2)

    eller

    2. om rektor fattar beslut om att Matte 3c läses som utökad kurs - kan den tas med i Examensbevis som U-kurs.

    Även tredje lösning finns: men för det skulle beslut om individuellt anpassat program fattas /och det får fattas endast innan utgången av åk2/ - och i så fall kunde eleven ha Mattte 3c som "vanlig kurs" i sitt examensbevis (i stället för Matte 3b).

    Sedan är det beroende på elevens Inriktning på Ekonomiprogrammet. I fall eleven läser Juridik, då är inte Matte 3b en obligatorisk kurs. Då kan eleven läsa Matte 3c som en kurs inom Individuellt val och Matte 3b kan i så fall bli U-kurs eller en kurs som läggs på Urdrag ur betygskatalogen.

    Hälsningar

    Mikael SYV