SYV-besökare
    Hej,
    En elev som har två språk som modersmål, varav det ena är spanska. Eleven har tentat av moderna språk här hos oss på grundskolan och vi funderar nu på följande:

    1. Kan hen läsa spanska både som modersmål och som modernt språk på gymnasiet? Och tenta av i båda?

    2. Kan eleven även tenta av spanska som modersmål redan nu på grundskolan (de två månader som är kvar?)
    Tack på förhand!

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej,

    modersmål och moderna språk har Olika kursplaner, det är därför Olika ämnen - därför kan man samtidigt läsa Moderna språk /spanska/ och Modersmål /spanska/ - till exempel.

    Om man tänker på Meritpoäng>> - så är det Moderna språk 3 och högre kurser som kan ge meritpoäng.

    Inom Modersmål finns det följande gymnasiala kurser - 3 stycken: Modersmål1, 2 och Aktiv tvåspråkighet. Kurser i modersmål på gymnasiet kan man läsa inom individuella val, 200 poäng. Man kan också ersätta de på vissa program Obligatoriska kurser i Moderna språk med kurser i Modersmål, om man så önskar och om behörig lärare finns som kan sätta betyg. Det är inte förbjudet att läsa Modersmål även som "utökade kurser", utanför programmets 2500 poäng /men i så fall kommer inte betygen räknas in i elevens jämförelsetal - betygen kommer alltså inte spela någon roll/.

    Möjlighet att läsa kurser eller göra prövningar>> i dem begränsas av Tillgång till behöriga lärare och även av det faktum att prövning på gymnasiet kan man göra endast på sin egna gymnasieskola och endast om kursen är inskriven i elevens Individuella studieplan. Många gymnasieskolor vägrar skriva in "onödiga" kurser i elevernas studieplaner för att inte senare bli skyldiga erbjuda prövningar

    Det som gymnasieskolor är skyldiga till är att erbjuda möjlighet att läsa tyska, franska och spanska som Moderna språk. Inom Modersmål är det tillgång till lärare som avgör + att fem elever måste finnas hos samma "huvudman" för att kunna starta en språkgrupp. Undantag görs för minoritetsspråk /där undervisning måste erbjudas även om det är färre än fem elever/ - men om lärare inte finns som kan undervisa...? :( ... blir det praktiskt omöjligt.

    Svar på dina frågor är att det inte är förbjudet. Men, å andra sidan, är det inte direkt elevens rättighet som hen kan kräva.

    ang.punkt 2 - är jag osäker om du menar tenta av grundskolekurs eller tenta av gymnasiekurser medans eleven fortfarande går på grundskolan. Men, oavsett, så är svar Ja, det är inte förbjudet. Om eleven har kunskaper och ni vill erbjuda prövningar - så får eleven ta med sig godkända betyg i gymnasiala kurser in på gymnasiet, det är inte förbjudet.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Hör gärna av dig igen om du har fler frågor!

    vänliga hälsningar

    Peter syv