lovisa
    Läste på komvuxhemsida att sista dagen att anmäla sig till flexstudier är idag och då startar kursen i februari, kan man själv bestämma i vilken takt man vill plugga? Om jag väljer att plugga heltid kan man då få något sorts bidrag? Det är naturkunskap 2 jag ska läsa, sen ska jag även läsa upp matte 2 från IG men funderar på att pröva upp matten.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lovisa!

    "Flexibla" studier betyder att man i viss mån kan påverka studietakt. Det förekommer ganska många olika upplägg, men flex är alltid mer flexibelt än "vanliga studier". Det som oftast erbjuds är att läsa - som långsammast på 25% och som snabbast - "hur snabbt som helst", dvs när man är färdig med kursen, kan man få betyg även snabbare än de 5 veckorna som det tar att läsa en 100 poängs gymnasiekurs på heltid.

    Angående Studiestöd. Om du är 23 år, är du tillräckligt gammal för att söka Studiemedel hos CSN. Du kan därför läsa på halvtid och söka studiemedel för halvtidsstudier eller läsa på 75% eller på 100%. Det är CSN som beslutar om du kan få studiemedel eller ej. Det beror på flera olika saker och det är bäst att göra ansökan om Studiemedel, så får du svar. Du kan göra ansökan redan nu, men du får pengarna först efter det att du har påbörjat dina studier (om CSN bedömer att du har till Studiemedel).

    Angående Prövning i Matte, jag skulle råda dig att söka en kurs i matte. Du kan alltid göra prövning även efter det att du läste matte. Om det finns Matte 2a, är det många ggr fördelaktigare att läsa den kursen, dvs just matte 2a eller pröva i just 2a. Det är en "lättare" kurs än 2b och definitivt mycket lättare än 2c. Oftast spelar det ingen roll om man har betyg i matte 2a, 2b eller 2c (man blir "lika behörig" i alla fall). Men se i behörighetskraven till just den utbildning som du vill söka sen, om det står "Matematik 2a/2b/2c" - då är det OK med vilken av de kurserna som helst, men om det står "Matematik 2c" - då är det bara just "c-spår". Det kan också stå "2b/2c" - då är det inte OK med 2a.

    Att du söker kurser på Komvux betyder inte per automatik att du får plats på kurserna. Om du får plats på både Naturkunsap 2 och på Matte 2 (jag rekommenderar matte 2a, om det finns, men annars 2b) - då kan du läsa de två kurser på heltid under 10 veckor - kanske läsa de samtidigt under 10 veckor, eller först en kurs och sedan den andra.

    Jag ser inte någon anledning, varför du inte skulle söka plats på kursen Matte 2. Om du får plats, kan du alltid tacka Nej till erbjuden studieplats. Men jag skulle råda dig läsa kursen och inte bara göra prövning. Det är oftast lättare att få godkänt betyg när man får undervisning. Till prövning förbereder du dig genom självstudier.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Lycka till med dina studier!

    ANNA