Kardo
    Jag har en fråga angående om Flygledare behörigheter. Om jag har godkänd i ma 3 och 4 dessutom samhällskunskap 1b C i och I engelska6 C går det att gå på komvux för att höja mitt ma resultat så jag kan komma in på flygledarutbildningen. Blir man flygledare efter gymnasiet??

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kardo,
    flygledarutbildningen ligger i Sverige på Eftergymnasial nivå.
    Om vad man måste uppfylla för att ha en chans att komma in på flygledar-utbildningen var god se lfv.se/bli-flygledare/behorighetskrav

    • : Tack. Men jag förstod inte Mikael kan förklara bättre jag fick inte tillräcklig svar. Mvh kardo
    • Anna :

      Om flytledarutbildningen var god se www.lfv.se/bli-flygledare/utbildning FRåGA SYV bedriver inte några utbildningar själva; det finns också tusentals olika yrken och info om utbildnignar förändras ständigt inom många yrken.
      På länken ovan i den här kommentaren ser du en hemsida som berättar om utb. till flygledare i Sverige. läs noga där och vid frågor - kan du med fördel vända dig till de som är utbildningsansvariga för just den utbildningen.

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Kardo, flygledarutbildningen ligger i Sverige på Eftergymnasial nivå; du frågar om man blir flygledare Efter gymnasiet och svar är att man kan bli det Om man kommer in på utbildningen och genomför den med godkänt resultat.

    Du frågar också om du kan gå på komvux för att läsa matematik. Om du har examensbevis eller studiebevis från gymnasiet Eller från 1 juli det kalenderåret du fyller 20 år, oavsett tidigare studier, har du rätt att få din ansökan till Komvux prövad utan att automatiskt få svar att du är för ung för komvux.
    Om du vill läsa på Gymnasial nivå, är det på komvux i den kommunen där du är Folkbokförd, som du söker till. Har du redan godkända betyg i de kurser som du vill läsa - kan det bli svårt att få studieplats.

    Du får gärna se info på följande hemsidor:
    info på din kommuns hemsida - Komvux delen (om när ansökningsperioder är i just din kommun)
    samt
    yrke/flygledare
    lfv.se/bli-flygledare

    • : Jag förstår inte För att studera till flygledare krävs det att du har en grundläggande behörighet och följande betyg från gymnasiet: Engelska 6 (B) lägst betyg C (VG) Matematik 3B/3C (C) lägst betyg C (VG) eller matematik 3+4 (C+D) lägst betyg D+D (G+G) Samhällskunskap 1 (A) menas det att jag ska ha C på Ma 3b och A i samhällskunskap 1b och engelska 6 ska jag ha A
    • : Och sen liksom ifall jag har E på engelskan och vill höja till C kan jag då söka till komvux eller om jag har E på Ma och vill höja till C dvs för att nå behörigheten
    • Anna : SÖKA till komvux kan alla göra. Men det är en annan sak att bli Antagen. Oftast svarar komvux PLATSBRIST om man söker samma kurser i vilka man redan har godkända betyg; och hänvisar till självstudier & Prövningar. Kontakta komvux i din kommun. Ingen kan förbjuda dig göra ansökan, men att komvux tar in dig med redan godkända betyg, tror jag inte på, tyvärr. Det är i så fall prövningar du får leta var du kan göra.
    • Anna : Sedan, om man blir Behörig är det ju inte samma sak som att bli Antagen. Alla behöriga sökande deltar i konkurrensen om utbildningsplats. Om just du då blir antagen, finns inte någon garanti på.
    Läs alla kommentarer