Emma
    Hej! Jag läser betydligt mer än 2500p och har några kurser där jag inte är nöjd med betyget och de är inte kurser som kommer att vara en behörighet när jag söker in på högskola. Kan jag flytta över dessa kurser till utökat val? Så att betyget inte syns? Så att jag inte behöver räkna med de i det totala meritvärdet? (Jag är medveten att om det är en kurs med meritvärde så syns alltid betyget, eller)
    Så som jag har förstått kan man inte flytta över peogramgemnsamna ämnen, men finns det någon annan "typ" av kurs som jag inte kan flytta över? Tex. Kurser på "Individuellt val", "elevens val" osv...

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emma!

    Det är egentligen en fråga om du måste diskutera med SYV på just din skola. Du måste i så fall göra en ändring i din Studieplan och du kan ej göra det ensam, på egen hand. SYV på din skola måste vara med i processen.

    Det finns många olika regler och det är viktigt att veta vilket program och vilken inriktning du läser. Sedan kan också SYV på din skola säga att Studiplan bör, enligt reglerna, revideras enbart Pro-aktivt och inte Retro-aktivt, dvs att man får på förhand bestämma vilka kurser som läses som U-kurser.

    Om du återkommer och berättar vilket program och vilken inriktning du läser + vad dina önskemål är (byta ut vilka kurser mot vilka andra) - kan jag svara på vad som är möjligt & du kan då sedan komma med ett konkret förslag på en ändring i din Studieplan, som måste godkännas av SYV på din skola.

    Hörs!

    ANNA