Matilda
    Hej! Jag vill söka en distansutbildning då jag vill läsa Matte 3b så jag blir behörig till att söka det högskoleprogram jag vill läsa.
    Jag bor nu i en kommun, men kommer om en månad att flytta till en annan kommun.
    Kan jag söka distansutbildning i den kommunen jag bor i nu eller måste jag vänta tills jag flyttat?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Matilda, det är FOLKBOKFÖRINGSADRESS som är viktig för komvux, ej var du bor.
    Söka kan du vad du vill var som helst, men en annan fråga är om du blir Antagen. Komvux brukar kontrollera var man är folkbokförd, när de gör Antagning. sedan om man är antagen får man läsa färdigt den kursen, på vilken man är antagen till - även om man under kursens gång flyttar sin adress till en annan kommun. Så brukar det - enligt vad vi vet - vara, men du kan med fördel höra med den kommunen som du vill ger dig plats på kursen.

    Här är det alltså viktigt - från vilket Datum du blir folkbokförd (av Folkbokföringen) i en annan kommun. Säkrare är det, om du kan, behålla din gamla folkbokföringsadress - i alla fall tills du börjar läsa din kurs.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    ANNA