SYV-besökare
    Jag har en elev som ska flytta utomlands och gå gymnasiet på distans. Eleven undrar hur h*n gör om familjen flyttar hem under gymnasiet? Får eleven höra av sig till skolor h*n är intresserad av och fråga om det finns plats alternativt kolla med gymnasieantagningen vart det finns lediga platser?
    Tacksam för ett snabbt svar!
    • Peter : Ang. elevens rättigheter i det här fallet se Skollagen 16 kapitel 37§ och 47§ .

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej,

    Om eleven går gymnasiet på distans, är min första tanke - att hen kan fortsätta gå på distans, oavsett vilket land hen bor i, dvs att hen läser samma utbildning under hela sin gymnasietid - den är ju "på distans" - och flyttar från ett land till ett annat, men fortsätter gå samma utbildning.

    Annars tycker jag så här:
    om en elev vet att hen under sin gymnasietid flyttar från ett land till ett annat skulle jag i första hand rekommendera två alternativ;

    1. IB-programmet>>>

    eller

    2. läsa på distans på Korrespondens-gymnasiet>>.

    Alla andra studier kan vara svåra att på gymnasial nivå påbörja utomlands och fortsätta i Sverige med.

    Risken är stor att eleven ska behöva gå om från åk1 - hela gymnasiet i Sverige. Det är enklare och större chans att få det genomfört - om man läser hela sin gymnasial utbildning i ett och samma land (och helst också på en och samma skola/program/inriktning).

    Hälsningar

    Peter SYV

    Du frågar också: "Får eleven höra av sig till skolor h*n är intresserad av och fråga om det finns plats alternativt kolla med gymnasieantagningen vart det finns lediga platser?" - och jag tolkar det som att du menar - "om eleven gick ett eller två år på gymnasiet utomlands och vill fortsätta på gymnasiet i Sveirge - hur kommer hen in?"
    Svar på den frågan är: det kan bli svårt. Detta pga även om lediga platser finns, så måste eleven på ngt. sätt få betygen i du kurser som på respektive program lästes under åk1 - göra prövningar>>> i så fall (tester)? kan vara stressigt och svårt att få höga betyg när man tentar av flera stora kurser inom kort tid.

    Om du menar att eleven ska pga minst en förälder ska jobba utomlands bo utomlands och läsa gymnasiet via Hermods på distans /det speciella uppdraget som Hermods har/ - då skulle jag undersöka saket om eleven ändå kan fullfölja sin utbildning på distans, trots att familjen har flyttat till Sverige igen. Men om eleven inte vill fortsätta läsa på distans, utan vill gå in i en "vanlig skola igen" - då måste "hemkommunen" ta in - problemet kan dock bli om samma utbildning ej finns i hemkommunen eller inom samverkansområde. Om samma utbildning finns inom "samverkans område" bör det ordna sig. Även om ingen ledig plats finns, kan kommunen "pressa in" eleven som en "extraelev". Skollagen 16 kapitel 37§ och 47§ - förklarar vad elevens rättigheter i det här fallet består av.