Hej Sara,

    för att få lov att göra prövning behöver du inte ha några betyg, alls. Du kan göra prövning i matematik 2b (eller 2a) - och det är lättare att få högre betyg i matte 2a (än i 2b). Så, varför ska du göra prövning i just matte 2b? Jag rekommenderar att du överväger att göra prövning i matematik 2a i stället.

    Om du får godkänt betyg på prövningen, har du då betyget i just den kursen (i vilken du fick betyg) och inte i någon annan kurs.

    Examensbevis
    med F i matte 1 kan man inte få ut examensbevis. Du behöver få godkänt betyg i matematik 1. Det räcker om du får godkänt betyg i matematik 1a. Om du får det betyget genom att läsa kursen eller genom en prövning spelar ingen roll, men godkänt betyg behöver du få.
    I examensbeviset får F i matematik 2 ingå.
    Matte 1 behöver ingå med Godkänt betyg.

    Särskild behörighet
    Men om du för Särskild behörighet till din eftergymnasial utbildning behöver matematik 2, då måste du få godkänt betyg i just matematik 2 (brukar gå bra att ha betyget i matte 2a).

    Samråd med SYV på Komvux eller berätta mer om din situation, t.ex vilken utbildning vill du komma in på (om du vill komma in på någon utbildning)?
    Om ditt mål är att ta ut examensbevis, var god uppge vilket program och inriktning du läste på gymnasiet.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara!
    Du frågar så här: "För att klara matte2b måste jag ha betyg i matte1b?" och det är rätt svårt att veta om du med att "klara" menar förkunskaper som du måste ha för att ha en rimlig chans att få godkänt betyg eller om du menar att du får lov att läsa matte 2b utan godkänt betyg i matte 1b (eller om du menar att du får lov att göra prövning?).

    Du fick redan svar från SYV Anna och det hon svarar är rätt, men vi vet inte din situation, alltså vad vill du uppnå? är det examensbevis (och i så fall från vilket program)? eller vill du få jobb - i så fall inom vilket yrke?

    Det jag vill ge dig information om är att Komvux brukar inte ge plats på en kurs om man ej har godkänt betyg i en underliggande ("lägre") kurs först. Detta pga komvux bedömer att man i så fall saknar förkunskaper och har små chanser att få godkänt betyg.
    Det är nästan alltid lättare att få högre betyg om man Läser en kurs (jämfört med att man gör en prövning). Jag vill därför rekommendera att du ansöker om att få Läsa matematik 1 och sedan (om du får godkänt betyg i matematik 1) på komvux.
    Vilket spår (a eller b) som du behöver läsa - är en viktigt fråga men som är svår att besvara då vi inte känner till din situation.
    a-spår är lättare än b-spår (i gymnasiematte). I examensbevis får matte 1a eller 1b eller 1c ingå, oavsett vilket program man tar examen ifrån. Därför kan du (i alla fall enligt min åsikt) med fördel läsa matematik 1a. Sedan om du får godkänt betyg i matematik 1a diskutera med SYV-en på komvux om du vinner på att läsa matematik 2a eller 2b. Du kan också göra planering mot examensbevis där du slipper behöva ha betyg i matematik 2 (t.ex yrkesprogrammen och HU och ES kräver inte att man har betyg i högre mattekurser än matematik 1).