Amanda
    Hej! Jag har som dröm att jobba inom eventbranchen. Men tycker att det verkar krångligt att gå någon sådan kurs då det mesta verkar vara YH-utbildningar eller utomlands.
    Jag skulle vilja plugga på högskolan och undrar därför om de finns högskoleutbildningar inom detta. Och om det finns andra program man kan gå som tar en in på lite samma bana ?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Amanda!

    fördelen med Yrkeshögskoleutbildningar är, förutom det att de är oftast kortare än högskoleutbildningar, även att de innehåller myckt praktik och under praktiken knyter man kontakter. Många studerande får jobb på sina praktikplatser eller via rekommendationer (via sina praktikplatser).

    Undrar exakt med Vad du vill jobba inom Eventbranchen. För det är mycket man kan jobba som inom den branschen, t.ex som Ljudtekniker, Ljustekniker, Eventkoordinator, eller Artistbokare men även som Artist, Fotograf, Reporter, Rekvisitör, Maskör, Scenograf eller Scenarbetare.

    Det finns många olika yrken som samarbetar för att event ska bli till.

    Om du berättar vad inom Event du vill jobba som, ska vi försöka hjälpa dig att hitta utbildning som passar dig.

    Annars så finns det alla utbildningar inom högskola/universitet på www.studera.nu

    och alla yrkeshögskoleutbildningar hittar du på www.yhguiden.se

    Bästa hälsningar & hör av dig igen!

    Liselotte Syv

    Liselotte
    • : det är väl mest år eventkoordinator/Event Managment håller jag vilL. Men är intresserad av det hela. Fotograf, rekvisitör, maskör och scenograf tilltalar mig också. Det beror väl lite på vad jag kan plugga till. Helst vill jag bli något av det förstnämnda!