Jessica
    Jag har en son med hemmasittarproblematik. Han kommer förmodligen ändå få E i de flesta ämnena ( F i idrott och moderna språk har han hoppat av)
    Jag förstå inte IM, det står att de kan man gå om man inte blir behörig att komma in på ngt annat, men med E i allt är han behörig men kommer inte komma in på ngt som han _vill_ läsa. Vad händer då, hamnar han mellan stolarna för att han inte är bra nog resp tillräckligt dålig, vad blir hans alternativ?
    • Anna :

      Om ungdomen är mellan 16 och 20 år, borde även kaa-ansvariga i kommunen vara involverade och kunna hjälpa till. KAA - är kommunernas aktivitetsansvar.

    • : Men.. så det finns inget sätt att komma vidare till gymnasiet om man inte är antingen tillräckligt bra för att komma in på ett valfritt program eller tillräckligt dålig(läs: icke godkända betyg) för att komma in på IM-program? :O
    • Anna : Även behöriga gymnasieväljare kan i vissa fall skrivas in på IM/Individuellt alternativ. Ang. "valfritt program" så är det så, tyvärr, att inte alla kommer in på just de gymnasiala utbildningar som de önskar sig /även om de har medel-bra eller högre än medel-bra betyg/; detta för att vissa utbildningar och/eller gymnasieskolor är mycket populära och endast sökande med högsta betyg kommer in, och övriga får gå någonannanstans eller inte gå på gymnasiet alls /det är frivilligt att läsa på gymnasiet/.

    2 Svar

    Daniel SYV

    Hej Jessica,
    alla behöriga sökande konkurrerar om plats på gymnasiet. Det är bra att ha Många olika alterativ i sin gymansieansökan - man bör söka till alla de olika alternaiven, alla de olika skolor och program som man kan tänka sig vilja läsa.
    Kommer man inte in på ngt av de sökta alternativen, försöker gymnasieantagingen "placera" de behöriga gymnasiesökande "någonstans", där det finns ledig plats......

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jessica,
    det är mycket svårt att svara när man inte vet exakt vilken situation eleven befinner sig i...

    Allmänt gäller
    Gymnasiestudier är frivilliga. Man behöver inte läsa på gymnasiet; man kan söka jobb.
    Det kan tyvärr inte garanteras att man kommer in på just den utbildning som man önskar sig /man får konkurrera om plats med Betygs-poängen/. Hur ska man annars lösa det? Om inte de med högre betyg kommer in dit de vill, utan de med lägre betyg tas in dit de vill i stället ... hur ska man motivera elever att kämpa för djupare kunskaper och högre betyg?

    Gymnasiestudier blir väldigt mycket vad elever gör dem till själv. Man kan lära sig mycket på egen hand, utanför skolan - genom självstudier, via kurser på studieförbund, studieresor/språkresor, via föreningar och genom sina hobbys.
    Vi vet att även elever som kommer in på de utbildningar som de önskade i första hand, kan ångra/ändra sig - ungdomar "i den åldern" utvecklas fort och det de vill idag kanske är precis tvärtom mot vad de vill om några få veckor... Finns det någon garanti på att i fall din son tas in på den gymnasial utbildning han önskar sig i första hand, att han blir nöjd under alla 3 år på gymnasiet? Han kan ju faktiskt komma på, efter ett tag, att det är en helt annan utbildning han vill gå - och vill då byta, gå om eller hoppa av...

    Man får i Sverige jobba sen man fyller 13 år. Om du, som förälder, kan hjälpa din son att få jobb /vilket jobb som helst / kan han jobba ett tag och söka till gymnasiet sen... Det är t om det året man fyller 19 år som man får söka och komma in i år 1 på gymnasiet.
    Folkhögskolornas allmänna kurser tar in från det året man fyller 18 år.
    Från 1 juli det kalenderår man fyller 20 år kan man läsa på komvux. Det finns alltså, som tur är, möjlighet att läsa som vuxen - om man av någon anledning inte blir klar med gymnasiet inom 3 år efter avslutad grundskola.

    Exakt vilka möjligheter just din son har vad gäller studier på gymnasiet, kan inte vi svara här på Fråga SYV. Info om alla de gymnasieprogram som man kan söka på gymnasiet till hösten-19 finns på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram

    Frågor och svar

    • Elev

      Vad betyder det att läsa kurs på universitetet?

      Hej! Jag har inte riktigt förstått vad att läsa fristående kurs på universitetet innebär. Vad betyder det att läsa en kurs på universitetet? Kan det öka chansen att få jobb eller måste man läsa program för att ha en chans...

      Milla : : Hej!Att läsa fristående kurser på universitetet innebär att du deltar i enskilda kurser utan att vara inskriven på något specifikt program. Dessa kurser kan täcka olika... Läs hela svaret
    • Moya

      Välja mellan civilekonom- och ekonomprogrammet, Tips?

      Hej. Jag undrar vad skillnaden mellan Civilekonomprogrammet och Ekonomprogrammet är. Är det samma jobbmöjligheter man får eller skiljer det sig? Är någon bättre om man vill ha bra arbetsmöjligheter utomlands? Kan man göra en tvåårig...

      Milla : : Hej!Civilekonomprogrammet och Ekonomprogrammet är utbildningar inom samma kunskapsområde, men det finns vissa skillnader mellan dem när det gäller innehåll, akademisk nivå... Läs hela svaret
    • Jonas

      Högskoleingenjör inom bank, finans och försäkringsverksamhet?

      Hej, jag skulle vilja studera högskoleingenjör inom bank, finans och försärkingsverksamhet. Men jag försökt hitta ”rätt kurs” men däremot hittar jag inte det. Undrar om ni kan hjälpa mig och hitta rätt kurs så jag kan...

      Milla : : Hej,i Sverige brukar följande gälla: som högskoleingenjör arbetar man med i första hand med tekniskt utvecklings- och/eller konstruktionsarbete, men kan också... Läs hela svaret
    • cofi

      Personbilsmekaniker i Samhällsvetenskapsprogrammet?

      Hej,

      Jag är intresserad över att ta en gymnasieexamen i Samhällsvetenskap via komvux (2400 poäng), med 500 poäng redan intjänade från gymnasiet, och har just fått en tämligen oortodox men subjektivt genialisk idé, vars...

      Milla : : Hej,om ditt mål är att bli behörig till socionomprogrammet, då har jag ett "motförslag" - att du läser mot yrkesexamen som personbilsmekaniker och siktar på... Läs hela svaret
    • Lousha

      Räcker Högskoleprovet?

      Hej! Jag går andra året på gymnasiet och har inte särskilt bra betyg, mina betyg ligger mellan E och C. Jag har inte någon gång fått F i en kurs, men mina betyg räcker inte för att gå på tandläkare programmet vilket är...

      Milla : : Ja, du kan komma in på tandläkarprogrammet på ett svenskt lärosäte i HP-urvalet (där du kommer konkurrera med resultatet från högskoleprovet); Högskoleprovet befriar inte från... Läs hela svaret
    • Mia2

      lämplig utbildning till djurvård?

      Hejsan, Jag ska snart ta examen som undersköterska på vård- och omsorgsprogrammet, men jag känner att jag nu måste jobba med djur istället. Jag har inte världens bästa antagnings poäng (runt 16) men att jobba med djur har varit min dröm...

      Milla : : Hejsan,att "jobba med djur" kan man på många olika sätt: man kan ta hand om friska djur eller delta i sjukvården av djur som behöver sjukvård; man kan jobba inom lantbruk, på... Läs hela svaret
    • Mss

      Semester under utbildning?

      Hej! Jag har sedan tidigare bokat in en väldigt efterlängtad resa i september som jag inte kan omboka. Jag tror att jag kommer komma in på en utbildning till hösten som börjar 2a september. Efter 2 veckor av utbildningen kommer jag alltså att behöva åka iväg på resan och kommer vara borta i...

      Milla : : Hej,jag vet inte om din utbildning är på distans eller i bunden form, på plats. Jag vet inte heller om din utbildning har strikta närvarokrav, men oavsett, så är det inte en idyllisk situation som du... Läs hela svaret
    • Elev

      Kan man bli företagsekonom utan ma3?

      Hej! Jag undrar om man kan ta ut en examen i företagsekonomi på universitetet genom att läsa kurser (ej helt program) på distans utan sammankomst och som enbart kräver grundläggande behörighet (alltså ej krav ma3)? Om så, hur? Jag undrar iom....

      Milla : : Hej,jag kan endast ge "vaga" svar på båda dina frågor. Yrkes Företagsekonom och Ekonom är i Sverige icke-reglerade; betydelse: arbetsgivare får anställa precis vem de vill,... Läs hela svaret
    • Velemon

      Kan jag söka om och gå om ett program?

      Hej, Jag har av olika skäl inte kunnat fullfölja första året på mitt universitetsprogram och måste gå om en del kurser. På mitt program finns inte heller omtentor och jag kan inte komplettera efter ett visst datum så kan inte göra klart...

      Milla : : Hej,du får gärna fråga de som jobbar på Antagning.se men enligt den information jag har tillgång till + min tidigare erfarenhet samt svar från de sakkunniga, de som jobbar på... Läs hela svaret
    • Helado

      Att välja program?

      Hej! ' Jag är väldigt investerad i mina betyg och att jag ska ha en "bra" utbildning och stabil framtid. Det är 9 månader kvar tills jag ska göra mitt gymnasieval så jag har mycket tid, men jag kan enkelt bli stressad så vill vara ute i god tid och kolla på de olika programmen, vi har också...

      Milla : : Hej!Du beskriver flera intresseområden och att du är angelägen om att göra ett välgrundat val när det gäller gymnasieprogram. Här är några tips som kan hjälpa dig att... Läs hela svaret
    • Helado

      Språk på gymnasiet?

      Hej!

      Jag intresserad av lag och rätt, biologi och kemi. Och samband mellan oss människor. Jag studerar spanska i grundskolan och vill fortsätta göra det i gymnasiet och det vet jag att många skolor erbjuder men min fråga har med teckenspråk att...

      Milla : : Hej!det är svårt att hitta en gymnasieskola som erbjuder läsa Teckenspråk för hörande. Vi visar vilka gymnasieskolor som erbjuder "ovanliga språk"... Läs hela svaret
    • Jaros

      "Bra" examen vid ett sämre universitet?

      Hej! Är det bättre med en "bra" examen från ett sämre universitet än en "dålig" examen vid ett bättre universitet? Vad anser arbetsgivare vara viktigast?

      Milla : : Hejsan!Så här är det: olika arbetsgivare kan tänka väldigt-väldigt olika. Den arbetsgivare som du kommer att jobba för kanske idag ännu inte finns, ej har startat sitt... Läs hela svaret
    • Helado

      Hur ska man välja program?

      Hej! Det är 9 månader kvar tills jag ska välja program och gymnasium men jag vill vara förbered och inte känna mig stressad så jag kollar mycket redan nu, eftersom vi också börjat få kontakt med SYV på skolan. Men till min fråga....

      Milla : : Hejsan!Det är jättebra att du planerar på förhand, så att du inte blir stressad när det dags att göra ditt gymnasieval.Jag vill börja svara med att råda dig prata med dina lärare... Läs hela svaret