Tobias
    Vad skulle konsekvenserna bli av för mycket skolk förutom indragen studiebidrag. Jag är en person där varje gång jag är i skolan, oavsett vad så kan jag aldrig fokusera eller koncentrera mig på skolans uppgifter.
    Nu har jag skolkat länge men har alltid kommit till examinationerna, så som gruppdiskussioner, prov och dylikt. Jag lämna alltid in hemuppgifterna och alla uppsatser i tid. Jag har dock inget studiebidrag men vad mer man förlora på detta, jag får ju trots allt bättre betyg och prestera betydligt bättre på Matematik än vad jag gjorde innan.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tobias,

    om du får godkända betyg i de kurser du läser, så är det ju jättebra! Vissa lärare är mycket emot det faktum att eleverna ej kommer till lektionerna; detta bl a för att lärare säger viktiga saker som t.ex berättar om vad som elever måste kunna; när uppgifterna "ska in" mm. Och du måste på ngt. sätt få de uppgifterna också - bra om du har snälla klasskompisar som hjälper dig /för att läraren har ingen skyldighet att upprepa samma saker för dig som skolkar, som hen redan har sagt på lektionen/ - det vore en annan sak om du hade läkarintyg...
    Jag förstår att du har en anledning till att du läser hemma och inte går i skola så mycket.
    Du riskerar att missa ngt. viktigt som lärare kommer att visa eller berätta på lektionerna. Och vissa lärare, som sagt, inte är benägna att säggahöga betyg på elever som, utan att ha varit sjukskrivna, uteblev från lektionerna...

    Vill man läsa på distans, kan man söka till Korr>>.
    Att man i skolan även ska skaffa sig "social kompetens" och lära sig "tålerera" andra och samarbeta med andra... :) är ju också viktiga saker...

    • : Hur långt tillbaka kan CSN gå tillbaka i krav om återbetalning. Sedan terminens start har jag fått studiebidraget två gånger, en förra månaden och en nu. Är jag då skyldig endast 2100 kr eller kan dem gå tillbaka till förra terminen också?
    • Anna : CSN "går på" dvs baserar sitt beslut om Studiehjälpen på hur din gymnasieskola rapporterar din närvaro. CSN brukar "stoppa" studiebidraget så fort de får uppgifter om skolk i mer än 4timmar per månad. Så vitt vi vet - får elever behålla det bidraget som eleverna har fått utbetalda; sedan om du vill få tillbaka ditt studiebidrag, måste du ha 100 procentig närvaro i en hel månad först. Så brukar det vara. Vi har inte hört att CSN krävde tillbaka pengarna från gymnasieelever för redan utbetald Studiehjälp. Men hör med CSN, om du är orolig... vi kan inte veta hur det blir för just dig. Vi vet inte vad din skola har rapporterat in; och vi vet inte vilka beslut CSN tar i just i ditt fall.
    • : Har skolan någon rätt att "kasta ut" mig så att säga, eller ersätta min plats med en annan elev på grund av hög frånvaro. Om dem så skulle göra det, har jag rätt till att överklaga?
    • Anna : Om en elev uteblir från gymnasieskolan i 30 dagar, utan att skolan vet att eleven är t.ex sjukskriven, då bör skola "skriva av" eleven. I andra fall har eleven rätt att fortsätta sin utbildning.
    • : Uteblir i 30 dagar, så alltså om går typ till 2 - 8 lektioner i veckan så har dem ingen rätt att skriva av mig som elev. Om jag uppfattar det rätt så får skolan endast skriva av mig om jag uteblir i 30 dagar utan att återkomma till skolan en enda dag.
    • Anna : Vi avråder från att "utebli" från undervisningen. Vi kan inte heller garantera att din skola inte "tar till" någon annan "formulering" eller hittar ngt. sätt att "sparka ut dig", om de av någon anledning skulle bestämma sig för det. För säkerhetsskull ring till Upplyssningstjänsten - och ställ din fråga; du kan också maila till Upplyssningstjänsten på Skolverket men det kan dröja innan du får svar på mail - det kan också vara lång kötid i telefon, men då får du i alla fall "svart-på-vitt" svar från SKOLVERKET. När jag pratade med en sakkunnig för ett par veckor sedan sa hen att det är 30 dagars-gräns som gäller... dvs det svaret som vi gav dig förut, men det förutsätter att "inget annat pågår samtidigt" - vad det nu skulle vara? :) säg t.ex att skola "får för sig" att en elev som skolkar jättemycket "uppmanar" andra elever att också skolka - och andra, mindre begåvade elever, riskerar att få massa F-betyg... Jag vill i alla fall inte att du får uppfattning om att vi på Fråga SYV kan garantera dig att din gymnasieskola inte "slänger ut dig", för det kan vi inte garantera. Vi kan förklara för dig hur reglerna ser ut, men reglerna måste även "tolkas och tillämpas" och på skolan är det Rektor som har tolkningsföreträde. Sedan har eleven givetvis vissa rättigheter, ex. får eleven anmäla sin skola till Skolinspektionen - men vad resultatet av detta blir... är det ingen som kan veta på förhand.
    Läs alla kommentarer