Erik
    Har sökt in ett program till höstterminen där jag inte är helt säker om jag kommer in på b1, medan om jag kunde komma in på urvalsgrupp b2 skulle platsen antagligen vara garanterad . Är jag för sent ute för att komma in på b2? Det verkade inte finnas några tillgängliga kurser att läsa upp på på prövningsenheten i tid till antangingen.
    Under min gymnasietid fick jag läsa upp ett par kurser som jag redan blivit godkänt i på grund av sjukdom, kan detta kvalificera mig till urvalsgrupp b2? Det skulle kännas extremt tråkigt att vänta ett år till bara för att mitt betyg potentiellt är precis under antagningspoängen.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Erik,
    jag förstår att det känns väldigt tråkigt.
    Formella krav för att komma med i BII, kompletteringsgruppen, är att du får nya betyg som räknas in i ditt meritvärde och som Höjer ditt meritvärde och att du fick de betygen EFTER DET ATT DU FICK UT DITT EXAMENSBEVIS.
    Vänd dig till Antagningen på den högskolan eller universitetet dit du söker och fråga om de kan göra Undantag av ngt. slag; kontaktuppgifter till Antagningsgruppen på just rätt lärosäte kan du få av personal på Antagning.se - du kan ringa till Antagning.se tel.nr 0771-550720 och tel.tid är på vardagar kl.9-16.

    Fråga också på komvux i din hemkommun /folkbokföringskommun/ om de har möjlighet att ge dig plats på någon kurs - så att du får betyg senast 21 juni, som är sista kompletteringsdag. Helst ska du läsa upp en kurs som du redan har i ditt examensbevis; för att i annat fall är det inte alls säkert att den "nya" kursen kommer att räknas in, påverka ditt meritvärde och ge dig plats i BII-urvalsgruppen.

    Att det känns trist att ej komma in på din dröm-utbildning, förstår jag mycket väl. dock känner sig de andra också lesna, som söker och ej kommer in... dina konkurrenter som söker samma utbildning som du söker vill alla också komma in; om du får plats, puttar du ut någon annan, kan man säga. Du får "hans eller hennes utbildningsplats", kan man säga... .