Julia SYV på FrågaSYV

     Hej!

    Det finns en TABELL FÖR UTBYTESKOMPLETTERING men där finns kurserna - Nya (dagens) och motsvarande kurser som fanns percis innan reformen Gy2011/Vux2012.

    Prövningar får man givetvis göra, men sedan är det inte alls säkert att de kurser som man tror är motsvarande verkligen Är motsvarande.
    Det är mycket säkrare att satsa på Högskoleprovet.
    Det är också svårt att hitta var man kan göra prövningar.

    Ang. "byta ut" ännu äldre betyg - vi fick nu svar från

    Antagningshandläggare på Avdelningen för antagning och studentstöd som lyder:
    "

    Ja det går utmärkt.

    Se Bedömningshandboken Utbytestabellerna som gäller dessa gamla betyg.

    https://bedomningshandboken.uhr.se/svenska-meriter/meritvardering/tabeller-for-utbyteskomplettering/

    På länken, ovan, finns det en hemsida där flera länkar finns - till olika tabeller, beroende på vad dokumentet heter, t.ex AVGÅNGSBETYG från GYMNASIESKOLANS LINJER
    eller

    AVGÅNGSBETYG FRÅN KOMVUX

    Rekommenderar att samråda med SYV på komvux innan man anmäler sig till en prövning eller ansöken om att läsa en kurs, om syftet med det är att höja ett gammalt betyg; detta för att vara säker att en motsvarande ny kurs verkligen finns och att man anmäler sig i så fall till Rätt Ny kurs.

    Vänligen
    Julia syv

    • :

      Jaha, okej, tack! men, i denna tabell för utbyteskomplettering, om en person har ett slutbetyg med betyg G i Matematik A kan de höja sitt jämförelsetal för en ansökan till universitet om de får till exempel C i en prövning i kursen Matematik 1a/b/c?

    • Julia : Ja, visst. Det går bra att skaffa sig högre betyg i matematik 1a (eller 1b eller 1c) än man hade i Matematik A; så kommer det högre betyget räknas i då fall in.
    • :

      Jaha, okej, tack! Tänkte också fråga, om ens förälder har läst Biologi A på Komvux och fick betyget VG för 10 år sedan men har ingen gymnasieexamen och nu läser mot den, kommer biologi kursen att finnas med i deras gymnasieexamen som Biologi A med betyget VG eller kommer den att konverteras och komma med som Biologi 1 med betyget C?  Tänkte även på Matematik B.  Matematik B är en klassificerad som en 50 poängs kurs, men likställs med Matematik 2 det nya systemet som är på 100 poäng.  Kommer den att komma med i gymnasieexamen som Matematik B på 50 poäng eller Matematik 2 på 100 poäng?

    • Julia : Det är en fråga till SYV på komvux. Fråga syv jobbar inte med utfärdandet av examensbevis på komvux. Jag tror kurserna kommer konverteras/omvandlas - men för att vara säker måste du ta kontakt med syv i den kommunen där det dokumentet ska utfärdas. Det kan finnas detaljer i ärendet som vi inte känner till men som är viktiga; syv på komvux kan söka expert-hjälp, om det behövs.
    • : Jaha, okej, men finns det inriktningar i ett slutbetyg som med en gymnasieexamen, eller, kan en person mer eller mindre så länge som de har de 600 poäng kärnämnen ta med vilka betyg som helst i ett slutbetyg?
    • Julia : Ja, det kan de.
    • :

      Ja, det kanske var en bättre ide med ett slutbetyg då de inte innehåller specifika inriktningar osv, tack för hjälpen!

    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer