Frida

    Har förstått att jag hamnar i BII oavsett på vilket sätt jag kompletterar matematik 3b/c. Men om jag sen skulle söka till en linje där matematik 3b/c inte är ett krav... är jag fortfarande i BII gruppen då? Eller tillhör jag i det fallet BI? Finns det något sätt att ta sig ur urvalsgrupp BII? Tack på förhand!

    • Anonym Kanin :

      Söker du till en utbildning som kräver en kurs du kompletterat upp/med prövas du i BII. Söker du däremot till en utbildning där du inte behöver matte 3, så prövas du i både BI och BII.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Frida;

    du fick rätt svar i kommentaren till din fråga. Jag kan fylla på med följande info: eftersom matematik 3 ger meritpoäng då kommer du att prövas i BI med meritvärde där matte 3 ej räknas in
    och samtidigt i BII med det Högre meritvärde där matte 3 räknas in. Detta till de utbildningar som inte kräver matte 3.
    ****
    Om matte 3 krävs för särskild behörighet, då är du obehörig utan matte 3; och i så fall kan du inte prövas utan det kompletterande betyget, för att du är- utan kompletteringen - Obehörig.
    mvh

    ANNA