Oliver

    Hej! Just nu studerar jag årskurs 2 på gymnasiet och med ambition att direkt efter examen börja studera i Schweiz på ETHZ. Eftersom antagningen på ett sådant prestigefyllt universitet är hög måste jag ha bra betyg och detta har jag jobbat hårt för, men nu så vill jag ändra två betyg som jag personligen tycker jag förtjänar högre i än vad jag fick. Om jag gör detta genom prövning (tolkar det som enklasta vägen) kommer då mina "komplitterade betyg" räknas i sökandet som BI-grupp eller BII-grupp. Tekniskt sätt har jag komplitterat men inte gått vuxenskola och detta anser jag väldigt otydligt, helst vill jag höja betygen men inte komma i BII-grupp. Snälla hjälp! =)

    • : Det handlar om vanliga ämnen såsom Ma1c och Moderna språk
    • Anna : Om du skulle söka till högskola/universitet i Sverige, kunde du efter gymnasiet skaffa sig betygen i Matemaik 1a, 2a och 3b (kurser i vilka det oftast är lättare att få högre betyg) och de betygen skulle kunna i BII, kompletteringsgruppen, kunna räknas in i stället för Matematik 1c, 2c och 3c. Hur det (på den "punkten") funkar i utlanden, kan vi tyvärr inte svara på.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Oliver,

    om jag förstår dig rätt, så är ditt mål att komma in på ethz.ch och det är ett lärosäte utanför Sverige. Om ETHZ har samma system som vi har i Sverige med BI, direktgruppen, och BII, kompletteringsgruppen, vet inte jag.
    Och vi på FRÅGA SYV - tyvärr - inte har någon expert på studier utomlands.
    I Sverige funkar det så att i fall man höjer sina betyg EFTER DET att man fick examensbevis (oavsett om det är genom studier eller genom prövningar) - då ändras inget i självaste Dokumentet "Examensbevis" men Antagning.se räknar in de högre betygen (som finns i Urdrag från betygsregistret eller ett annat "papper", som t.ex Betyg från Prövningen) i stället för de lägre betygen.
    Var man redan innan kompletteringen behörig, prövas man både i BI och i BII samtidigt.
    I direktgruppen (BI) prövas man med lägre meritvärde; och i BII - med högre meritvärde.

    ****
    Hur antagningen går till utanför Sverige, ex. i Schweiz, vet vi tyvärr inte: det får du själv ta reda på. Oavsett hur antagningen går till i Schweiz, om du gör ditt bästa i varje kurs du läser, har du gjort det du kan och vi hoppas att det räcker och ger dig plats på den önskade utbildningen.

    Skickar här också några länkar till sidorna, där du förhoppningsvis kan hitta relevant info:
    ethz.ch/en/utils/contact
    studera.nu/studera-utomlands/pa-egen-hand/lander-a-o/schweiz
    csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/utland
    fragasyv.se/info/spraktest-foer-studier-utomlands
    uhr.se/syv/infor-en-utlandsvistelse
    utbyten.se/mojligheter
    fragasyv.se/info/studera-utomlands

    Lycka till med dina studier!
    ANNA