Daniella
    Hej, jag går i nian och jag vill bli biolog. Men jag vet inte om jag ska välja natur eller IB, eftersom jag vill plugga utomlans efter gymnasiet. Jag har hört att man har lättare att komma in i skolor utomlans om man går IB. Vilka är fördelarna och nackdelarna med IB?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Om du vill läsa utomlands efter gymnasiet, då är IB det bästa alternativet för att:
    IB är känt för utländska universitet mer än svensk gymnasial utbildning och du behöver inte komplettera med några kurser efter gymnasiet;
    För att undervisning på IB är på engelska och du lär dig all terminologi på eng plus behöver inte på egen hand söka möjlighet göra test i eng efter gymnasiet;
    Och sist men inte minst är syv på IB-skolorna välbekanta med utländska universitetens krav och kan ge dig riktad vägledning.
    Här ser du skolorna som till hösten 2016 erbjuder IB :
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=17&vocation=

    Med vänlig hälsning, Mikael syv
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Daniella!
    Du frågar efter för- och nackdelar med IB.
    Du fick redan svar med alla fördelar! :)

    Om man ska nämna några "nackdelar" :) då är det kanske att
    1. det kan vara svårare att läsa på engelska
    och
    2. om man efter gymnasiet läser på eftergymnasial nivå i Sverige och inte utomlands, då måste man "byta språk tillbaka" och lära sig alla de termer på svenska som man på gymnasiet lärde sig på engelska.
    Behörig blir du efter IB även till svensk högskola/universitet, så här finns det inga nackdelar men just alla begrepp och diskutera på ett annat språk! - kan ev. bli lite svårare.

    Jag hoppas att du fick svar på din fråga, men återkom gärna om du undrar över något annat!
    Lycka till med ditt gymnasieval!
    ANNA