Niklas
    Hej!

    Jag gör just nu prövningar på komvux. Efter 30 juni så kan jag inte längre läsa upp enligt gamla betygssystemet. Företagsekonomi B läste jag under gymnasiet, då va detta en 150 poängs kurs. Företagsekonomi 2 ska motsvara Företagsekonomi B men ger bara 100 poäng. Om jag läser företagsekonomi 2 och får ett A, Vad händer då? Får jag lägga till detta i jämförelsetalet som med mina andra prövningar. Och om jag får det, tappar jag 50 poäng? om du förstår vad jag menar?

    mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Niklas,

    jag har nu samrått med kollegorna och med expert på just det område - motsvarande kurser och ersättningsmöjligheter och fick följande svar:

    det går tyvärr inte ersätta betyg i Företagsekonomi B. Den enda möjigheten som fortfarande /i alla fall teoretisk sett/ finns, är att innan 30 juni 2016 göra Prövning i Företagsekonomi B. Jag förstår att det inte är ett svar du du önskar få men kan tyvärr inte ge ett annat svar.

    Du får själv se i Tabellen för utbyteskomplettering>> dit den sakkunnige hänvisar (s.3 under ämnet "Företagsekonomi" finns det två kurser och det är bara de två kurserna som har motsvarande nya kurser.

    Jag beklagar detta men har ingen möjlighet att ändra på de reglerna som finns.

    ANNA