Johanna
    Hej! Jag har några frågor ang. Företagsekonomi och liknande utbildningar.

    Min bakgrund/mål och drömmar:
    Jag vill jobba med marknadsföring, gärna med mycket event. Gärna som någon form av projektledare/organisatör. Jag har ett snitt på 17,78-18,7 beroende på om matematik 3 är grundlig behörighet eller inte (då mitt E i matematik sänker mitt snitt). Jag är även duktig på sociala medier och kan även tänka mig att kombinera det med mina yrkesuppgifter.

    Mina idéer/frågor:
    1. Är företagsekonomi rätt start för mig? Vad borde jag välja för inrikting med mina mål/ambitioner?
    2. Vilket universitet skulle du rekommendera för framtida företagsekonomer?
    3. Finns det mycket jobb på marknaden? Hur ser de ut?
    4. Tror du att något annat program hade passat mig bättre?

    Jag förstår om det är svårt att svara utförligt på alla frågor, men jag är helt ny inom företagsekonomi och vill egentligen bara veta mer!

    Tack på förhand!

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Johanna,
    om matte 3 ingår i ditt examensbevis, kommer det betyget att räknas in, oavsett om den kursen krävs för Särskild behörighet eller inte.

    Ang. Företagsekonomi och E i matte 3... om matte är ett av de "svarage" ämnen för dig - varför satsa på ekonomi?
    Det är kanske Marknadsföring/Kommunikation som är ditt ämnesområde i stället? Kika ex. på några yh-utbildningar: https://www.yhguiden.se/utbildning/salj-marknadshogskolan/digital-marknadsforare-salj-solna
    https://www.yhguiden.se/utbildning/salj-marknadshogskolan/internationell-saljare-marknadsforare-gbg

    https://www.yhguiden.se/utbildning/salj-marknadshogskolan/digital-marknadsforare-gbg

    och fler yh kommer "ut" inom bara några få veckor, efter beslut av Myndighet för yrkeshögskola i slutet av januari.

    Den här utb. kanske skulle intressera dig i första hand - https://www.yhguiden.se/utbildning/nackademin/marknadskommunikator-inom-sociala-medier ?

    • : Hej igen!
    • : Alla mina betyg räknas inte in i mitt snitt då jag läst utökat program, jag glömde att nämna det.
    • : Jag förstår hur du tänker med matematiken och hur det inte är mitt starkaste ämne, men när jag läser på diverse universitets kursplanering så är det oftast bara en kurs per termin som innehåller matte. Resten är mer ledarskap och organisation, projektledning etc.
    • : hur eftertraktad är det, på arbetsmarknaden, om man jämför yrkeshögskolor och andra högskolor/universitet? I mina öron klingar i alla fall inte yrkeshögskolor bra, men det kanske bara är något jah fått för mig? En annan sak är att sociala medier är inte det jag egentligen vill fokusera på, ber om ursäkt om det verkade så i mitt första inlägg. Det var mer ett sidospår. Hur ser det ut med spetskompetens och generell kompetens på arbetsmarknaden? Är spetskompetens mer attraktivt? Tacksam för alla svar’
    • Anna : Spetskompetens är mycket attraktiv för de arbetsgivare som behöver JUST DEN SPETSEN... och det vet man inte på förhand var "lediga jobb" kommer att finnas; du behöver ju bara en tjänst; och det räcker att en person blir föräldraledig i ett år - /eller inte/ - så kan du få in foten på arbetsmarknaden - / eller inte... /.
    • Anna : Ang. matte... Om matte 3 krävs för behörighet till en utbildning då "genomsyras" utbildning av matte-logiskt tänkande... men om du uppfyller behörighetskraven, borde du också kunna klara av utbildningen /så är i alla fall "tanken"/.
    Läs alla kommentarer
    Julia SYV på FrågaSYV

    hejsan,

    jag vill förklara skillnader mellan högskola och yrkeshögskola.
    Högskoleutbildningar är ofta Längre, från 2 år och längre...

    och Yrkeshögskola>> erbjuder ofta utbilndingar som är Som längst 2 år; många är 3 terminer eller 2 terminer - finns också yh som är på en termin.
    I Yh ingår oftast Praktik och ganska mycket praktik; yh beviljas endast om prognos för just den kompetensen på arbetsmarknaden är God eller Mycket god.
    Högskoleutbildningar>> startar, oavsett om det finns jobb efter de utbildningar eller inte. De ger teoretiska kunskaper /i första hand/ och bryr sig väldigt lite om de som studerade får jobb eller inte; får man inget jobb efter sin högskoleutbildning kan man söka till utb. på avancerad nivå - magister eller master, men många kommer inte in... och då händer det också att man efter sin högskoleutbildning söker till yrkeshögskola. Det är inte alls ovanligt.

    Det går bra att söka till högskola och till yrkeshögskola samtidigt. Ansökningar sker helt oberoende av varandra. Till varje yh söker man till skolan direkt, dvs i första hand... på så sätt kan man komma in på många olika yh och även på en högskoleutb. Samtidigt. Blir det så, kan man välja sen - vad man tackar Ja eller Nej till. Det inte heller omöligt att läsa på högskola och på yrkeshögskola samtidigt.