Mohamad
    är yrkeshögskola en Högskola. Har fått höra att det var ett dumt val att jag valde yrkeshögskola. Vad är skillnaden mellan högskola och yrkeshögskola .

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Yrkehögskola - är en annan skolform, jämfört med högskola/universitet.
    Yrkeshögskoleutbildningar är ofta kortare och mer praktiska; medan högskoleutbildningar är längre och mer teoretiska.
    Yrkeshögskola passar bättre om man vill fort börja arbeta.
    Högskola passar bättre om man vill satsa på en lång utbildning och vill exempelvis - på sikt - bli forskare eller högskolelärare.
    Sedan är det så att till vissa yrken kan man bara läsa på högskola (ex. läkare, psykolog, civilingenjör) och till vissa andra yrken kan man endast läsa på yrkeshögskola (ex. tandsköterska, apoteksterniker, lokförare).

    Vänligen
    L.

    Liselotte
    • : så jag är inte högskoleutbildad om jag examineras från yrkeshögskolan. Då jag i nuläget pluggar till elingenjör på yrkeshögskola så är min fråga om det på något sätt går att korta civilingenjörsutbildningen på högskola när jag väl är färdig med min nuvarande utbildning?
    • Julia : Ett universitet kan ta hänsyn till studier på yrkeshögskolan (men det är Individuell bedömning som gäller); det finns inga garantier på att utbildningen kan bli kortare; "gången" är följande: du söker till civilingenjörsprogrammet och om du blir Antagen kan du ansöka om "tillgodoräknande av tidigare utbildning", då tittar de utbildningsansvariga på dina tidigare uppnådda studieresultat och svarar om någon kurs inom högskoleprogrammet kan tillgodoräknas; det sker alltså inte per automatik.