Hamza
    Har läst massvis med prövningar genom NTI och hermods. För tillfället har jag tre kurser kvar på NTI, som jag kommer bli klar i helgen någon gäng och hålla betygssamtal nästa vecka, alltså kommer alla betygen vara satta på onsdag, jag är ganska säker på att jag får A i alla tre och således har jag fixat A i alla ämnen. Betygdatabasen ska ha dem senast 20 juni för att de ska räknad inför högskolan i hösten.

    Jag ringde NTI och frågade deras administratör kring detta och de påstod att sista dagen där de garanterar att betyget kommer till betygdatabasen var förra fredag. Nu lovar de inget.

    Jag har slitit väldigt hårt för dessa prövningar och vill inte sitta hemma eftersom min skola inte hann skicka in tre betyg i tid.

    Vad kan jag göra för att vara säker på att betyget skickas innan sista kompletteringsdagen? Ifall läraren sätter betyget och de finns på pappret, kan jag ladda upp dem eller måste de skickad av administrationen? Ifall det funkar kan jag tänka mig flyga till Umeå och hämta dem. Finns det några ytterligare alternativ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Hamza! Det är givetvis jätteviktigt att dina ansträngningar inte går forlorade pga Antagning.se inte får dina betyg i tid. Än finns det 12 dagar kvar innan sista kompletteringsdatumet 20 juni 2016.

    Mitt råd till dig är att du ringer till Antagning.se och frågar hur du bör göra. Här är deras telefonnummer:

    Att flyga för att personligen hämta ut sina betyg låter lite drastiskt och inte ska behövas, tycker man. Det är många andra sökande till högskolor/universitet i Sverige som är i samma situation som du är. Kompletteringsdatum är samma för alla ... och skolorna vt att det är viktigt att inte missa sista kompletteringsdatumet.

    Mitt råd till dig är att du ser till att din skola vet att du behöver komplettera ansökan till högskola, att du påpekar det ännu en gång för dem. Kontakta också Antagning.se (se tel.nummer ovan).

    Jag lovar att hålla tummarna för dig!

    Lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare