Amanda
    Arbetar idag som förskolelärare och trivs med arbetet som jag studerade till dvs, det sociala arbetet, gruppsykologi, analytiskt arbete. Men med dem förutsättningarna vi har i förskolan idag och där jag redan varit sjukskriven för stressproblematik ( varit verksam i två år som legitimerad), så inser jag att jag inte kommer hålla i detta yrket. Därför undrar jag vilket område eller yrke kan jag arbeta med där jag har användning för min utbildning, arbetar analytiskt och med människor.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda, möjligheterna är många.

    Förutom jobbet som förskollärare på en förskola, kan man med förskollärarutbildningen även få jobb som lekterapeut inom sjukvården; som fritidsföreståndare; som förskolechef/rektor. Man kan också, pga att man har en akademisk utbildning, söka sig till jobben som arbetsförmedlare eller som utredare på FK, där "akademisk utbildninig" krävs, oavsett inriktning på utbildningen.

    Kika gärna på många olika yrken på www.framtid.se - börja kanske med:
    utredare på en Myndighet;
    arbetsförmedlare;
    studiecoach;
    studieförmedlare; utbildningsadministratör; antagningshandlaggare.

    Ännu en möjlighet är att studera mera - ex. till en Speciallärare (inom förskola) eller till en Yrkeslärare /för att undervisa i yrkeskurser på BF på gymnasiet >>/. Det kan också finnas ett antal master- och magisterprogram som du, kanske med en viss komplettering innan, också kan komma in på.

    Vänligen
    ANNA