Jonathan
    Hej!
    Jag har nu kommit fram till att jag vill studera till förskollärare men har lite funderingar som jag inte riktigt lyckats hitta något svar på. Något som jag alltid velat är att plugga utomlands och jag har hittat flera olika högskolor och universitet med samarbete utomlands för just förskollärarutbildningen.

    Dock undrar jag hur det fungerar om jag i framtiden skulle vilja arbeta (dvs flytta och bosätta sig) som förskollärare utomlands, är en svensk förskollärarutbildning även giltig även utomlands? Eller hur fungerar det som? Jag gissar att jag är begränsad till engelskspråkiga länder, (förutom svenska förskolor även i icke engelskspråkiga länder).

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Jonathan,
    så roligt att du vill bli förskollärare!

    Vad som för detta yrke gäller i Sverige kan du se på den här sidan - yrke/forskollarare-forskolelarare >>

    och vad som gäller i andra länder - får varje land bestämma själva. Det får kan kolla land-för-land.
    Allmänt gäller: det är oftast mycket fördelaktigt att utbilda sig i samma land där man senare vill arbeta i; detta för att utbildningar i "samma land" är anpassade till de regler och villkor som finns i landet. Arbetsgivare i "samma land" känner också till landets egna utbildningar bättre än utländska utbildningar.

    Tips: du kan kanske starta en förskola utomlands; en privat förskola, alltså... Vad för regler som finns ang. starta eget företag utomlands, får man se just i det "aktuella landet". Fördelen med att starta eget är att du får själv bestämma vad för utbildning du behöver ha. Nackdelen är att det gäller att skaffa betalande kunder för att företaget ska "gå runt" ekonomiskt; och det gäller också att hålla reda på alla regler, skatter, försäkringar mm och m.fl - för att inte bryta mot någon lag eller regel.

    Jag gissar på att det är ett annat svar du vill ha, nämligen info om vilka regler gäller om man söker anställning med svensk förskollärarutbildning utomlands - men det kan vi tyvärr inte ge dig. Det finns väldigt många olika länder och de får själva bestämma sina egna regler. Inom "nordiskt samarbete" erkänns oftast varandras utbildningar; inom EU är det också relativt säkert att utbildningen blir i stort sett godkänd (förhoppningsvis) - men sedan vet man inte vilka länder som är med i EU när det gäller för dig att söka jobb (jag tänker på "Brexit"). Flera länder kanske vill gå ur och andra länder kanske går in. Sedan, även om utbildningen godkänns av myndigheterna, betyder det ju inte per automatik att man också får anställning.
    I Sverige idag är det brist på lärare, förskollärare och även på barnskötare; men om några år kanske kan det blir överskott i stället, om barnkullarna blir mindre samtidigt som många utbildar sig till förskollärare... Förskolläraryrket är mycket känslig för antal barn i förskoleålder i varje land - och även för de regler kring föräldraförsäkringen som landet inför; ex. om det blir ekonomiskt möjligt för föräldrarna att stanna hemma med barnen under längre tid (det finns exempel i andra länder där föräldrarna kan ha viss ekonomisk kompensation för att stanna hemma med barnen tills de fyller ex. 3 år) - då blir antal barn som behöver en förskoleplats mindre och det blir svårare för förskollärare att få jobb.

    Jag försökte i mitt svar förklara varför vi ej kan ge ett exakt svar på din fråga.
    Hopas någonting i mitt svar blir till hjälp!

    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare