J
    Läser för närvarande Förskollärarprogrammet 1:a året, men funderar på att söka till juristprogrammet på SU. Detta, eftersom jag ville bli professor som förskollärare, men det verkar inte finnas garanti för der.

    Snittbetyget på gymnasiet är c:a 15, så kommer behöva göra högskoleprovet för att hamna på c:a 1,3.

    Undrar hur jag ska göra för tillfället. Om jag ska ta studieuppehåll på programmet samt enbart fokusera på högskoleprovet, och att jobba. Detta eftersom jag fokuserar bäst när jag gör 1-2 saker i taget.

    Om jag förstått det rätt kan det ta c:a 2 år för att bli antagen på jurist- programmet, för att hamna på 1,3 i högskoleprovet?

    Kom gärna med förslag på alternativa tillvägagångssätt.

    Hälsningar J

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej J,

    det går inte att ge någon garanti på att någon, t.ex du, kommer in på en viss utbildning. Inte ens om man har hösta betyg och högsta möjliga resultat på högskoleprovet.

    Antagningsstatistik till juristprogr. på Sthm Universitet

    Till vårterminen 2019 var antagningsgräns till det programmet ovanligt låg; i HP-urvalet brukar gränsen ligga högre upp: mellan 1.35 till 1.50 men ingen vet egentligen var antagningsgräns "hamnar" nästa gång: kan bli både lägre än 1.30 eller högre än 1.50... vid antagning till programmets start på våren brukar det vara lite lättare att komma in, för att färre söker (detta pga gymnasisterna läser fortfarande sitt tredje år på gymnasiet och söker till höstterminen).

    Om du absolut inte kan tänka dig jobba som förskollärare, även då kan du fortsätta läsa på det programmet för att det är möjligt att få andra jobb.
    Att bli professor kan man inte garantera - inte med någon grund-utbildning.
    Med examen från förskollärarprogrammet och med examen från juristprogrammet kan man "hamna" på exakt samma arbetsplats med samma arbetsuppgifter och likadan lön, ex. Utredare på myndigheter som t.ex på FK kan ha "vilken högskoleutbildning som helst"; och civilutredare hos Polisen - likaså; även arbetsförmedlare kan man bli med vilken högskoleutbildning som helst; och utbildningsadministratör eller studiehandledare på en gymnasieskola, t.ex.
    Andra jobb som man kan få med vilken högskoleutbidlning som helst är
    bl.a studiestodsutredare, utbildningshandlaggare, studiecoach och praktiksamordnare.

    Gör högskoleprovet. Det kan inte skada.

    Se om du kan få studieuppehåll med bibehållen studieplats på förskollärarprogrammet. Vill du hoppa av förskollärarprogrammet (i fall du inte får studieuppehåll beviljat) - är det givetvis upp till dig; men om du sedan inte komma in på juristprogrammet och inte kan återvända till förskollärarprogrammet - vad ska du göra då?

    Kan du få jobb och jobba i stället för att läsa - är det också ett OK-alternativ. Lön och arbetslivserfarenhet är två mycket bra "saker" att ha! och detta, oavsett vad man ska göra i framtiden, sen.