SYV-besökare
    Hej, jag studerar till SYV och jobbar extra samtidigt - som syv på en grundskola; tiden är knapp; jag saknar också erfarenhet av att arbeta som syv - kan ni ge råd om hur planeringen under våren (syv-arbete på grundskolan) skulle på bästa sättet se ut - vad gör man under de olika vårmånaderna som syv på grundskolan?
    Tacksam på förhand!
    S.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej S!

    jag förstår att som en "ny syv" som dessutom studerar samtidigt, så är tiden knapp och osäkerheten stor. Jag ska försöka hjälpa till! du kan alltid höra av dig senare och få fler tips och stöd i ditt syv-arbete av oss. Vi finns här för dig! :)

    Som syv på grundskolan ingår det

    - "ta hand om" elevernas gymnasieval

    - det KAN INGÅ att även ta hand om PRAO (fråga rektor om det - det löser man mycket olika på olika grundskolor; på vissa skolor finns det PRAO-ansvarig eller praktikanskaffare som helt eller nästan helt ensam tar hand om allt som har med Prao att göra, men på andra grundskolor är det SYV ensam eller SYV med någon eller några lärare som tar hand om Prao-frågorna... det är mycket viktigt för dig att veta om du ska ta hand om prao eller inte - och i så fall är det för åk9 eller åk9 och 8 eller t o m för lägre årskurser... det kan finnas Prao även i åk 5 och 6 som du kanske förväntas ta hand om); Prao-frågorna kan ta hur lång tid som helst att lösa... visa elever kommer inte kunna hitta prao-plats; andra vill byta i sista stund; när eleverna är på prao uppstår det (eller kan uppstå) många olika frågor; även föräldrarna har frågor, funderingar, förslag och klagomål kring prao. Ska du ta hand om prao, be rektor att ge dig exakt antal timmar som du ska lägga på prao-frågorna och fråga vem löser resen när de timmarna är slut... :(

    - sedan förväntas också SYV bedriva eller leda Vägledningsarbete för hela grundskolan; på vissa grundskolor är SYV arbetsledare för lärarna och övrig skolpersonal i vägledningsfrågorna; på andra förväntas SYV ensam bedriva hela detta arbete.
    Konkret/snabb hjälp - gå in på https://www.framtid.se/yrken/veckansyrke - för varje vecka finns det Veckans yrke med förklaring varför just det yrke har valts ut; ex. den här veckan är det - Jultomte som är veckans yrke, https://www.framtid.se/yrke/veckansyrkev51ar2017 - du kan skriva ut info om veckans yrke varje vecka och sätta upp på SYV-anslagstavlan; och byta varje vecka - eller sätta upp ett par veckor framåt - så att det finns info;
    Till lärarna kan du ge tips om Temadagar - ex. https://www.framtid.se/yrke/temadagar-i-december och nästa månad - https://www.framtid.se/yrke/temadagar-i-januari - lärarna kan planera aktiviteter utifrån temadagar i varje månad.
    För övrigt så kan man göra hur mycket som helst - ordna studiebesök; bjuda yrkesambassadörer till skolan; be föräldrar om de kan komma till klasserna och berätta om sina yrken. Det tar tid och kräver engagemang. Svårt att hinna på deltid och om inte övrig skolpersonal hjälper till - blir det rätt svårt. Om rektor säger att hen önskar att du gör detta - be om tillräckligt många timmar för det arbete; annars kommer du inte att hinna. Och GYMNASIEVAL kommer att prioriteras, för att allt annat "kan vänta", tycker man... :( men gymnasieval har fasta datumen.

    www.antagningskanslier.se - kan man se de exakta datumen för varje län; Det viktigaste datum är SISTA DAGEN I OMVALSPERIODEN; om elevens val ändras efter det, är eleven mycket mindre prioriterad och även med höga betyg kanske inte kommer in. Viktigt att alla elever har gjort (eller ändrat) sina val innan sista dagen i Omvalsperioden.

    Tanken är att varje elev i åk9 ska ha möjlighet att träffa SYV för att diskutera sitt gymnasieval. Tid för enskilt samtal brukar sättas till mellan 20 - 60 min. Olika på olika skolor. Rektorerna har ofta önskemål om hur långa samtal man ska ha. En bra idé kan vara att ge möjlighet till minst 2 samtal; för det första kanske eleven missar första samtalet pga sjukdom; annars är det bra att eleven har lite tid att tänka mellan samtalen.
    Det är extremt olika hur många elever som kan finnas på en syv-tjänst. Det är också väldigt olika hur man löser det när syv-en är sjuk eller av annan anledning ej kan vara på skolan. Det är ytterst rektor som är ansvarig, och du som SYV kommer göra ditt bästa, men det är inte säkert det räcker... behoven på skolorna är stora; att prioritera "rätt" kan vara svårt.
    Allmänna tips: involvera föräldrar/vårdnadshavare; besök föräldramöten; ge föräldrarna massvis med länkar till sidor med info om gymnasieval; be att föräldrar tillsammans med sina barn kikar på info ordentligt innan eleven kommer till dig för samtal. I annat fall kommer ni inte att hinna under samtalet att komma fram till ngt.

    Sidor "om gymnasieval" som vi kan rekommendera:
    www.antagningskanslier.se - info om alla Sveriges gymnasieantagningskanslier (med datumen för val- och omvalsperioder);

    www.gymnasieguiden.se - allt om gymnasieskolorna och gymnasieval + lite om annat, som t.ex vad man kan göra efter gymnasiet ... https://www.gymnasieguiden.se/informeras/efter-gymnasiet

    www.framtid.se - info om ca 2 tusen yrken; även info om vilka gymnasieprogram som rekommenderas finns med;

    www.fragasyv.se - här kan elever och föräldrar ställa konkreta frågor och få hjälp (även utanför "kontorstider").