Lukas

    Hej! Jag läser mot en naturexamen på Komvux och bör bli klar någon gång under 2020. Jag sökte till ett antal kurser inför starten nu i januari, bland andra Fysik 2 och Kemi 1. För Fysik 2 så fick jag besked om sen antagning då mitt betyg för fysik 1a som jag läst under hösten registreras denna veckan. För Kemi 1 så fick jag besked om att jag inte har blivit antagen med anledning av att kursen är ett "andrahandsval". Jag är lite förvirrad, då Kemi 1 var mitt förstahandsval i min ansökan, och Fysik 2 ett andrahandsval. Stämmer verkligen beskedet eller kan något ha gått fel? Om något eventuellt gått fel, finns det någon chans för mig att börja på Kemi 1 eller är kursbeskedet slutgiltligt? Gällande antal poäng så överstiger jag inte 200 poäng under vårterminen om jag inte börjar läsa Kemi 1.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lukas,

    varje kommun sköter sin egen Komvux själva. Det är inte omöjligt att ngt har blivit fel. Kontakta gärna komvux i din kommun och fråga. Antagningsbesked från komvux är inte "slutgiltigt", utan kan ändras; jag har varit med om det många ggr när komvux ändrade sina antagningsbesked från OBEHÖRIG eller från PLATSBRIST till ANTAGEN.

    Heltidsstudier på gymnasienivå på komvux = 20 poäng per vecka; alltså på en termin som är på 20 veckor läser man på heltid 400 gymnasiepoäng, läser man 200 p. på 20 veckor är det halvtidsstudier i så fall.
    Vänligen och lycka till!