Roza
    Hej!
    Det är så att jag studerar matte på grundläggandenivå. Snart är kursen avslutad och jag funderar på att studera vidare. Jag är väldig sugen på att börja studera inom data och produktutveckling. Men som jag fick höra, inom vuxenutbildningen finns det inte nåt program men däremot måsta man välja bland kurser. Vad menar dem med att man måste välja bland kurser?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Roza,
    om jag förstår dig rätt, läser du matematik på grundskolenivå nu. Är du klar med andra ämnen på grundskolenivå redan? Och snart blir klar även med matematiken? I så fall kan du läsa vidare på gymnasial nivå.

    Det finns flera alternativ:
    - du kan söka Allmänna kurser på folkhögskolorna;
    - du kan söka kurser på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Jag vet inte i vilken kommun du är folkbokförd men i de flesta kommuner kan man läsa svenska, engelska, matematik, samhällskunskap, moderna språk och även kurser inom data/programmering. Exakt vilka kurser som just din kommun kan erbjuda vet inte jag (eftersom du inte skriver vilken kommun det är).

    Du kan boka tid för studieplanering med studie- och yrkesvägledare på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Annars så kan du ansöka om att läsa följande kurser, till att börja med:
    Svenska (eller svenska som andraspråk)1
    Engelska 5
    Matematik 1a eller 1b eller 1c (1a är en lättare kurs; 1b är inriktad på ekonomi och 1c - mer inriktad på naturvetenskap)
    Programmering 1
    Tillämpad programmering
    Samhällskunskap 1b (eller en mindre kurs 1a1)
    ***********************
    Vänligen
    ANNA