amina
    Hej

    Vilka ämnen är smartast att välja som gymnasielärare, funderar mellan samhällskunskap och svenska som andra språk eller samhällskunskap och idrott som andra ämne. Som rubriken lyder hur ser utvecklingsmöjligheterna ut. Vem kan bli förstelärare samt lektor?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Amina,
    Ett krav är att en lärare med karriärtjänst ska arbeta med undervisning och uppgifter som hör till undervisningen minst 50 procent av arbetstiden, alltså man måste vara anställd som Lärare. Karriärtjänster gäller inte på förskolan, så vitt jag förstår situationen och reglerna nu (oktober 2019). I övrigt är det huvudmannen som formulerar karriärtjänsternas innehåll. På skolverket.se kan man läsa om statsbidragen och uppdragen för förstelärare och lektorer. Skolverket har också en kontaktuppgift (e-post) dit de hänvisar frågorna om karriärtjänster;
    Kontakt

    E-post till [email protected]

    Vi på Fråga SYV kan inte ge råd om vilka ämneskombinationer som ger bättre möjlighet att få en karriärtjänst. Vi kan bara gissa, precis som du också kan gissa själv. Min gissning blir att det är säkrare att välja idrott som andra undervisningsämne; detta pga antal elever som läser SAS kan variera kraftigt; och Idrott är obligatoriskt ämne både på grundskolan och på gymnasiets alla nationella program.

    Det jag vet är att Erfarenhet på några år (helst rätt så många år) av att ha arbetat som lärare krävs innan man kan ha en rimlig chans att få en karriärtjänst. T.ex kan man läsa i en annons: " minst fyra års väl vitsordat arbete med undervisning inom ramen för en eller flera anställningar som lärare i skolväsendet". Som jag förstår det, så skulle de som skrivit den annonsen inte ens titta på ansökan från en lärare som har arbetat kortare tid än fyra år... Men de lärare som blev förstelärare eller lektor som jag vet om har arbetat som lärare i minst 10 år och under den tiden var mycket engagerade i utveckling av undervisningen: har t.ex kommit med bra förslag på hur undervisningen kan förbättras.
    Det är alltså en fråga - på lång sikt... och då kanske inte finns förstelärare och lektor att söka som en tjänst, utan det kan då finnas några andra projekt och möjligheter till att "växa i jobbet" som lärare.

    Studie- och yrkesvägledare