Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Utbildning i offentlig förvaltning och utbildning i rättsvetenskap är båda ämnesområden som kan leda till olika typer av jobb inom både offentlig och privat sektor, men de har olika fokus och karriärvägar. Nedan finner du en jämförelse som kan hjälpa dig att förstå skillnaderna och likheterna:

    Offentlig förvaltning
    En utbildning i offentlig förvaltning fokuserar vanligtvis på att förbereda för arbete inom offentlig sektor, såsom myndigheter, kommuner, regioner och statliga organisationer. Studier inom offentlig förvaltning täcker ämnen som policyanalys, förvaltningsrätt, politik och samhällsvetenskapliga metoder. De jobben man brukar få efter en sådan utbildning är t.ex som tjänstemän inom offentlig förvaltning, policyanalytiker, projektledare inom offentlig sektor och konsulter för offentlig politik.

    Rättsvetenskap
    En utbildning inom rättsvetenskap fokuserar på studier av lagar, rättssystem och juridiska principer. Det kan inkludera ämnen som civilrätt, straffrätt, konstitutionell rätt, affärsjuridik och internationell rätt. Personer med en examen i rättsvetenskap kan arbeta inom olika områden och på många olika arbetsplatser, inklusive icke-statliga organisationer, akademiska institutioner, advokatbyråer och domstolar. De kan också jobba som företagsjurister eller som tjänstemän inom offentlig förvaltning.

    När det gäller att söka jobb kan det vara viktigt att notera att arbetsmarknaden kan variera beroende på faktorer som geografisk plats, efterfrågan på arbetskraft inom olika branscher och individuell erfarenhet och kompetens.

    När det gäller utbildningar "helt på distans" så tolkar jag det som att du menar på distans utan obligatoriska träffar. För att arbeta som banktjänsteman, i Sverige, brukar kandidatexamen i ekonomi vara minimikravet men det är ännu bättre (ökar chanserna att få jobb på en bank) om man är utbildad civilekonom eller har kandidat + master i ekonomi. Du får gärna kika på framtid.se/yrke/banktjansteman och framtid.se/yrke/civilekonom
    Att hitta utbildningar utan obligatoriska träffar inom det område på universitetsnivå kan vara ganska svårt. Jag hittade just nu endast två utbildningar som motsvarar de kriterier:
    se ltu.se/utbildning/program/fkieg-internationell-ekonomi-kandidat
    och hig.se/utbildning/intresseomraden-och-program/ekonomi/ekonomprogrammet

    Du får också gärna kasta ett öga på en yrkeshögskoleutbildning (men den är inte på distans utan träffar):
    den här utbildningen ges i Varberg och Ängelholm: utbildning/campus-varberg/radgivare-bank-och-placering (längd på utbildningen är cirka 2 läsår).

    Studie- och yrkesvägledare