Andersson

    Hej När jag tittar på antagninsstatestiken från UHR och den statestik som finns på själva universitetets hemsida verkar det av någon anledning vara lite olika. Jag har tittat på sjuksköterskeprogrammet på karolinska och på UHR står det att HT2018 låg gränsen på 18.46 på BI och på karolinska institutets hemsida står det att att det ligger på 17.20 för BI HT2018. Vilket av de ska man tro på? Vad kan skillnaderna bero på?

    • : Hej, UHR redovisar endast statistik från första och andra urvalet. Universitet kan välja att ta in reserver även efter andra urvalet (pga avhopp med mera), därav den lägre poängen på KI:s hemsida. MVH,

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Mona,
    förklaringen som finns i Brendans kommentar är mycket bra.
    för övrigt, så vet ju ingen hur höga meriter som kommer vid nästa antagningsomgång, ge plats på utbildningen (pga antagningsgränsen uppstår i Konkurrensen) - därför ska man försöka få så höga meriter som möjligt. Och vi rekommenderar även göra högskoleprovet flera ggr (så många ggr man hinner och orkar).
    Vänligen
    L.

    Liselotte